طلبکاران «علویه» در صندوق چادر زدند

12«موسسه علویه کماکان پاسخگوی مردم نیست؛

دزد نیستیم، گدا نیستیم، بعد از یکسال حقمان را بدهید؛ مسئولین موسسه غیر مجازعلویه، پول مردم ارث پدر نیست.»

این ها نمونه هایی ازکاغذ نوشته های مشتریان طلبکار از صندوق علویه است که غروب روز شنبه دوهفته پیش با برپایی چادر در صندوق علویه خواستار گرفتن سپرده خود بعد ازگذشت ماهها شده اند و مستاصل از روش های معمول به این گونه اعتراض خود را در برابر عدم واکنش مسئولین صندوق و مراجع ذیربط، نشان می دهند.

از اواخر سال گذشته در پی پیامی، که بنا بر گفته مسئولین صندوق کذب محض بود، دردسرهای این صندوق اعتباری شروع شد. این پیام که در شبکه های مجازی منتشر شده بود و خبراز ورشکستگی و بحران مالی دراین موسسه را می داد، باعث هجوم بسیاری از سرمایه گذاران به این صندوق شد و به دلیل همین هجوم یک باره، صندوق قادر به پرداخت وجوه تمامی مشتریان نبود. برقراری سیستم نوبت دهی وپرداخت ۲۰۰هزارتومان در هرهفته که البته بعدا دو هفته ای و سه هفته ای شد، هم نتوانست آتش افتاده به خانه علویه ای ها را فرونشاند. اگر چه، باز هم بنا بر آمار مسئولان این صندوق، توانست حدود  ۶۴ میلیارد تومان ازسپرده های مشتریان سپرده های مبالغ پایین را تسویه نماید.

عمارلو، مدیر عامل صندوق، می گوید: حدود  ۲۰۰۰نفرازمشتریان دارای مبالغ بالاتر هنوز تمام سپرده خود را دریافت نکرده اند. دو هزار نفری که حدود ۳۲میلیارد تومان از صندوق طلب کارند.

در یک سالی که از بحران مالی این موسسه می گذرد نشریه خیام نامه بنا به رسالت اطلاع رسانی خود در دو شماره مشکلات مردم رادر ارتباط با این صندوق پوشش داده واطلاع رسانی نمودهاما به علت عدم نتیجه گیری،همچنان تجمع ها و پیگیری ها ی سپرده گذاران ادامه دارد. نمونه ای از آن برپایی چادر و پهن کردن فرش توسط برخی مشتریان در داخل صندوق برای جلب توجه مسئولین بوده است. برخی از طلب کاران هم نامه ای از دادستانی در دست دارند که نشان می داد با حکم دادستان از اردیبهشت سال جاری باید ظرف مدت یک هفته، سپرده هایشان از طرف صندوق پرداخت شود. حکمی که حالا با گذشت حدود ۹ماه هنوز هیچ دستاوردی برای شان نداشته است.

همه این ها در حالی است که چندی پیش علیرضا بهروزیه رییس هیئت مدیره صندوق علویه در نشستی خبری با خبرنگاران عنوان کرده بود که «صندوق علویه،بحرانی را که از سال گذشته در اثر یک شایعه به وجود آمده، بدون اینکه مشکل خاصی پیش آید پشت سر گذاشت هاست.»

به گفته ی عمارلو مدیر عامل این صندوق، «علویه» جزو شعبات درجه یک بوده و میزان سرمایه گذاری بالایی را داشته و این طبیعی است که در صورت هجوم بالای مشتریان امکان ساماندهی همه ی آن ها نه تنها برای این صندوق بلکه از عهده ی بانک های بزرگ هم وجود نداشته باشد. اما مشتریان بعد از اینکه مطمئن شدند ضمانت ها و وثایق علویه نزد دادستانی که شامل خود ساختمان صندوق علویه، ماشین آلات شرکت «فاروب زمان» و یک مجتمع بین راهی و…خیلی بیشتراز سپرده هاست،آرامش یافتند.»

دهنو خلجی معاون این صندوق نیز از مالکیت یک زمین درحال ساخت مجتمعی پزشکی متعلق به بهروزیه درمشهد خبر داد که  مشتریان می توانند در صورت تمایل بر اساس موجودی خود در صندوق،سهام این مجتمع در حال ساخت را که ازبهمن ماه سال جاری پیش فروش واحدهای آن آغاز خواهد شد، خریداری نمایند .

از سوی دیگر، رباطی یکی از چهار نماینده ی مشتریان دارای سپرده ی بالای ۱۰میلیون تومان در این صندوق در گفتگو با خبرنگار خیام نامه گفت: مشکلات صندوق بر روند معاملات من و دیگر کسبه تاثیر منفی گذاشته و ما هم از مشکلات بی نصیب نمانده ایم. چرا که مبالغ بالایی را در صندوق سرمایه گذاری کرده بودیم اما بعد از مدتی رفت و آمد به صندوق متوجه شدیم که مسئولین صندوق نیت سویی ندارند و تمام تلاش خود را برای حل بحران انجام می دهند و معلوم نبود اگرصندوق اعلام ورشکستگی می کرد تکلیف پولهای مردم چه می شد؟

وی گفت ما از ابتدای ماه رمضان با تشکیل جلسات فشرده با ۶۱۷ نفر از کسانی که مبالغ بالایی سپرده درصنوق داشتند، نهایتا چهار نماینده با حدود اختیاراتی انتخاب کردیم که با این اختیارات توانستیم به نقاط مختلف صندوق سرک بکشیم و با رویت اسناد و مدارک متوجه شدیم اندوخته های مردم صرف دادن وام شده است، و صندوق با  دادن وثایق ۶۴ میلیارد تومانی توانسته قدم بزرگی بردارد واینک تنها مشکلی که صندوق را احاطه کرده است زمان است.

اگر چه از این چهار نفر، با عنوان نماینده طلبکاران و مشتریان صندوق نام برده می شود، اما مشتریانی که داخل ساختمان صندوق چادر زده و حتی بساط پختن غذا را بر پا کرده اند، گوش شان به این وعده ها بدهکار نیست. برخی از آن ها در گفت و گو با خبرنگار «خیام نامه» ادعا می کنند: «این به اصطلاح نمایندگان، خودشان توانسته اند سپرده هایشان را از صندوق دریافت نمایند و حالا نماینده سایر مشتریان شده اند.» یکی از نمایندگان در پاسخ به این ابهام گفت: برخی از نمایندگان ممکن است تا قبل از این که به عنوان نماینده، نظارت بر کار صندوق را شروع کنند، تهاتر کرده باشند اما بعد از نماینده ی مشتریان شدن، هیچ مبلغی را دریافت نکرده اند.

یکی از سرمایه گذاران صندوق به خبرنگار خیام نامه گفت:من با وجود اینکه حدود ۱۰۰میلیون تومان سپرده در صندوق دارم از تشکیل جلسات و انتخاب نماینده اطلاعی نداشتم و نمی دانم چه کسی آنها را انتخاب کرده وآیا این نمایندگان جوابگوی نیاز من به پولم هستند؟ من ۱۴ماه است که سرمایه ام را به امید گرفتن وام در آنجا خوابانده ام و اکنون که می گویم پولم را بدون سود ۱۴ماهه اش می خواهم می گویند فعلا تنها ۱۰درصد از کل سپرده ام را با دادن تعهدنامه ای که یک سال دیگر مشتری آنها بمانم، می توانم بگیرم!

بسیاری از مشتریان دیگر هم که شکایت کرده اند ازمشکلات این اقدام خود صحبت می کنند ومی گویند باید ۸-۷درصد از سپرده را به وکیل بدهیم و ۳درصد هم صرف باطل کردن تمبر خواهد شد. وقتی هم که برای شکایت می رویم می گویند می خواستید در جایی که مجوز ندارد سرمایه گذاری نکنید.

مشتری دیگری هم اظهار می دارد: مدت زیادی از سرمایه گذاری ام می گذرد می خواستم وام بگیرم که نشد حال که می خواهم پولم را بگیرم باید هفته ای ۲۰۰هزار تومان بگیرم که فقط باعث شده پولم مانند گوشت قربانی شود و از بین برود.

اما سوال دیگری که مطرح می شود این است که؛ در حالی که دراین مدت، بسیاری از وام ها وصول شده است، چرا صندوق نمی تواند سپرده ی مشتریان را پرداخت نمایند و شکایات مشتریان چه سرانجامی خواهد داشت؟

بسیاری از مشتریان که بعد از پیگیری های بسیار و اطلاع یافتن از این که علیرضا بهروزیه رییس هیئت مدیره صندوق، رییس هیئت مدیره  شرکت فاروب زمان تولید کننده ماشین آلات راهسازی وصاحب زمین مجتمع پزشکی که به آن اشاره شد،می باشد خواهان فروش این اموال و پس دادن وجوه مشتریان صندوق شده اند.

یکی از طلب کارانی که در تجمع  به همراه پدر جانبازش حضور داشت بیان داشت پدرم جانباز اعصاب و روان است و حدود ۷۰میلیون سرمایه  در این صندوق گذاشته که تاکنون موفق به دریافت آن نشده و چندین بار تهدید کرده که با وسیله ای خود را از پا در خواهد آورد و خود من هم قرار بود بعد ازماهها به سر خانه و زندگی ام بروم که با به وجود آمدن این مشکل، اکنون زندگی ام در حال ازهم پاشیده شدن است و از مسئولین می خواهم که قبل از اینکه خونی ریخته شود به داد ما برسند .درحالی که مارا از اتاق دادستانی هم بیرون می کنند،باید به کجا مراجعه کنیم و حقمان را بخواهیم ؟ فرمانداری و نیروی انتظامی هم که در ابتدا به این صندوق اجازه فعالیت داده اند پاسخگوی ما نیستند. گویی مسئولین صندوق مصونیت دارند.

در یک هفته ای که از تهیه گزارش میدانی از این صندوق تا زمان انتشار آن در نشریه گذشته، با خبر شدیم که تعدادی از طلبکاران دیداری مجدد با دادستان داشته اند و البته شاهد آن هستیم که دوباره چادرها برپا شده و این بار در تعداد بیش تر. گفت وگویی بای کی ازاین افراد داشتیم که باتایید موضوع فوق اظهار داشت:  دراین جلسه دادستان از قول بهروزیه بیان داشته آنهایی که سپرده هاشان به صورت قرض الحسنه است وبدهی به موسسه فوق ندارند، سپرده شان طی یک ماه آینده درقبال امضای تعهد نامه ای مبنی برنگرفتن وام وسودتوسط خود واقوام، پرداخت خواهد شد.

از جمله اقداماتی که مشتریان انجام داده اند و اما تاکنون بی نتیجه مانده در خواست بازداشت رییس هیئت مدیره، مراجعه و تجمع در فرمانداری، مراجعه به دفاتر نمایندگان مجلس و امام جمعه و حضور در دادستانی و…  بوده که بنا به گفته خود مشتریان جز رفتن زیر بار هزینه هایی بی فایده هیچ نتیجه ای نداشته است.

در حالی که همه ی نهادها داعیه ی مبارزه با مفاسد اقتصادی را دارند، اما نتیجه کار همیشه یکسان نیست. در مواردی مانند مساله حل شده ی موسسه میزان برخورد می شود و در این مهم هم می توان به گنجینه تجربیات پیشین اداره دادگستری اکتفا نمود.

این را هم نباید فراموش کرد که برای بسیاری از مردم مساله تنها گرفتن سپرده های شان نیست. گاهی مساله، «زمان» است. زمانی که می تواند عمرهایی را به پایان برساند و زندگی هایی را دچار مشکل لاینحل کند.

به اشتراک بگذارید:


دیدگاه برای “طلبکاران «علویه» در صندوق چادر زدند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.