سیمرغ آهنین تا کنون جان ۱۹ نیشابوری را نجات داده است

رضا میرابی

مروری بر کارنامه ۶ماهه بالگرد اورژانس نیشابور

اورژانس هوایی نیشابور، شانزدهم شهریور ۹۷، همزمان با سفر وزیر بهداشت وقت به شهرستان، آغاز به کار کرد. بالگرد اورژانس نیشابور تاکنون با انجام ۱۲ پرواز، ۱۹ بیمار را از مرگ حتمی نجات داده است. اکنون، درآستانه شش ماهگی مرغ آهنی امداد، مروری دوباره بر خدمات این پرنده حیات بخش آسمان نیشابور داریم.

امداد هوایی یکی از ضرورت های جامعه امروز است

پیچ و خم فرود بالگرد امداد در خاک نیشابور

محسن عظیمی نژاد، رئیس دانشکده علوم پزشکی نیشابور، می گوید: با توجه به مشکلات حوزه سلامت و وضعیت راه های ارتباطی کشور، اورژانس هوایی یکی از ضرورت های جامعه امروز است. در کشور های پیشرفته امدادرسانی هوایی سال هاست که در زیرساخت های بهداشت و سلامت نهادینه شده و پرواز بالگردها امری غیرعادی نیست.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی نیشابور نیز در خصوص تاریخچه جانمایی اورژانس هوایی شهرستان گفت: پیگیری جدی اورژانس هوایی در نیشابور از سال ۹۶  شروع شد که مجوز اخذ شد و باید اقدامات لازم برای جانمایی پد فرود انجام می شد. از ابتدای سال ۹۷  فعالیت اصلی مجموعه علوم پزشکی نیشابور برای جانمایی محل فرود و فراهم کردن زیرساخت های لازم برای واحد اورژانس هوایی با جدیت آغاز شد.

قاسم مشار موحد در گفت و گو با «خیام نامه» افزود: با توجه به این که ما نیاز داشتیم محل استقرار، نزدیک بیمارستان های ما باشد تا انتقال بیمار به پایگاه اورژانس هوایی سریع تر انجام شود، محل ابتدایی برای استقرار بالگرد امداد در مجموعه فجر، ابتدای بلوار شهید شوشتری که متعلق به سپاه است، در نظر گرفته شد. یک پد فرود بالگرد از چندسال گذشته در این مجموعه درست شده بود که سال ۹۵ دوبار برای انتقال بیمار، از اورژانس هوایی مشهد استفاده کردیم.

وی ادامه داد: تیم کارشناسی هوانیروز ارتش به گروه ارزیاب اورژانس کشور برای جانمایی نهایی به نیشابور آمدند. پدفرود مجتمع فجر که بعد از همکاری بسیار مناسب سپاه، برای فرود بالگرد پیشبینی شده بود مورد تایید گروه ارزیاب نبود. به این دلیل که مساحت زمین باز کم بود و مجتمع فجر به نوعی یک مکان عمومی قلمداد می شد که ازین جهت عملیات امداد با خطراتی همراه بود.

او تصریح کرد: یک محل دیگر هم در خارج از محوطه مجتمع از سوی اورژانس کشور پیشنهاد شد که با سپاه به توافق نرسیدیم. در آخر هم با کارشناسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که محل استقرار واحد اورژانس هوایی در بیمارستان سوم که در حال ساخت است، باشد. به این ترتیب انتقال بیمار هم در زمان ساخت این بیمارستان زمانی نمی برد و یک نقطه قوت است. این محل سرانجام در مرداد ماه ۹۷ به تایید تیم کارشناسی رسید.

وی یادآور شد: در نهایت عملیات ساختمانی زیرساخت های پدفرود در مدتی کمتر از یک ماه انجام شد و شانزدهم شهریور، همزمان با سفر وزیربهداشت وقت به نیشابور، پایگاه اورژانس هوایی نیشابور آغاز به کار کرد.

نجات جان ۱۹ بیمار  از ابتدای راه اندازی اورژانس هوایی نیشابور

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی نیشابور در این باره گفت: نخستین پرواز اورژانس هوایی، ۸ روز بعد از استقرار انجام شد. تا کنون ۲۶ درخواست برای استفاده از اورژانس هوایی داشتیم که بعضی از پروازها به دلیل شرایط جوی لغو شده و در مجموع ۱۹ بیمار در ۱۲ پرواز به وسیله اورژانس هوایی به مراکز درمانی منتقل شده اند.

هزینه اورژانس هوایی در مقایسه با ارزش جان انسان ها

رئیس دانشکده علوم پزشکی گفت: هزینه های نگهداری و خدماتی اورژانس هوایی در مقایسه با جان انسان ها بسیار ناچیز است که وزارت بهداشت در قالب قرارداد با هوانیروز ارتش پرداخت می کند.

محسن عظیمی نژاد اذعان کرد: هرساعت پرواز این بالگرد ۱۲ میلیون تومان هزینه دارد و نیز هزینه نگهداری آن، ماهانه ۵۰ میلیون تومان است که در مقابل جان یک انسان رقمی نیست.

یک منبع آگاه نیز در گفتگو با خیام نامه گفته که هزینه کلی نگهداری و خدمت رسانی اورژانس هوایی نیشابور، ماهانه حدود ۲۰۰ میلیون تومان است که از این میزان ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان به عهده دانشکده علوم پزشکی و مابقی به عهده وزارت بهداشت است.

بالگرد امدادی نیشابور از پیشرفته ترین های اورژانس هوایی کشور

مشارموحد در این باره می گوید: شعاع امدادرسانی هربالگرد، ۱۵۰ کیلومتر است. این مرز مربوط به ظرفیت سوخت آن است یعنی اگر امکان سوخت گیری در محل دیگری وجود داشته باشد، مانعی برای امداد رسانی در مسافت های دورتر هم وجود ندارد.

وی می افزاید: در حال حاضر دو مسیر برای انتقال بیمار به مشهد وجود دارد؛ یکی مسیر مستقیم و دیگری منطبق بر مسیر جاده زمینی. هرچند که هنگام پرواز از مسیر مستقیم تنها ۱۲ دقیقه زمان برای انتقال بیمار لازم است، اما وجود کوه ها و موانع طبیعی و ارتفاع بالای پرواز که موجب کاهش اکسیژن می شود، شرایط را سخت می کند و همین باعث شده که برای انتقال بیمار، بیش تر از پرواز برروی جاده زمینی استفاده می کنیم که ۳۵ دقیقه طول می کشد.

به گفته او، سوخت مورد استفاده بالگرد،GP4  است که با تانکر مخصوص از مشهد به پایگاه هوایی نیشابور انتقال پیدا می کند. هرساعت پرواز پرنده امداد نیاز به ۲۰۰ لیتر از این سوخت دارد.

وی بیان کرد: اورژانس کشور به ۴ طریق امداد هوایی را انجام می دهد:

یک طریق آن، همکاری با هوانیروز و استفاده از ظرفیت نظامی است. بالگردی که در نیشابور برای اورژانس هوایی استفاده می شود بالگردی به نام Ben 214 است. این نوع بالگرد ، یکی از بهترین بالگردهای اورژانس هوایی در سطح کشور است که قدرت مانور و فعالیت عملیاتی بالایی دارد.

نوع دوم، قرارداد با نیروی انتظامی است که سبزوار در حال حاضر از این نوع اورژانس بهره می برد. بالگرد مورد استفاده در پایگاه امداد هوایی سبزوار Ben 204  هست که نوع ضعیف تری از بالگرد نیشابور با گنجایش کمتر است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی شهرستان گفت: شکل سوم قرارداد با هلال احمر است. در این نوع امداد، وسیله پروازی، بالگردهای دوموتوره روسی است که از لحاظ گنجایش تفاوتی با بالگرد نیشابور ندارند اما در مقابل شرایط هوایی نامساعد، امکان پرواز بیشتری دارد.

نوع چهارم هم، آن چیزی است که در گناباد می بینیم. این نوع به شکل قراردادی با شرکت آوای سلامت است. بالگردها از آلمان وارد شده و شرایط داخلی آنها کاملا استاندارد و مخصوص امدادهوایی است اما یک محدودیت بزرگ دارد که تنها گنجایش انتقال یک مصدوم را دارد.

راه حل جایگزین ساخت پدفرود در بیمارستان ها؛

وزشگاه تختی و باشگاه فجر؛ عصای دست پرنده فولادی

مشارموحد اذعان کرد: استاندارد اورژانس هوایی این است که هر بیمارستان یک پدفرود مستقل داشته باشد تا وسیله پروازی برای انتقال بیمار از آن استفاده کند اما با توجه به اینکه زمان ساخت بیمارستان های فعلی نیشابور به سال های بسیار قبل برمی گردد، تدارک این پد طبیعتا مدنظر سازنده نبوده است. در ابتدا خیلی فکر شد که در خود بیمارستان ها پدفرود طراحی شود اما متاسفانه امکان جانمایی پد فرود در دو بیمارستان فعلی را نداشتیم. اما در آینده، حتما باید برای بیمارستان های بعدی، این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

وی با قدردانی از همکاری اداره ورزش و جوانان و سپاه پاسداران، افزود: استادیوم تختی یک مکان بسیار مناسب برای فرود بالگرد اورژانس است.با مساعدت و همکاری بسیار خوب اداره ورزش و جوانان شهرستان، امکان فرود بالگرد در این مجموعه فراهم شده تا سرعت انتقال مصدوم افزایش پیدا کند.به این شکل که در شرایط اورژانسی و ساعات ترافیکی، برای انتقال مصدوم به بیمارستان ۲۲ بهمن یا انتقال مصدوم از بیمارستان به بالگرد، ابتدا بالگرد در مجموعه استادیوم تختی فرود می آید و مصدوم از بیمارستان به محل فرود منتقل شده یا برعکس.در مورد بیمارستان حکیم هم مجتمع فجر همکاری بسیار مناسبی با ما دارند و از پد فرود مجتمع برای انتقال مصدومان استفاده می کنیم

 

مسافران همیشگی اورژانس هوایی نیشابور!

این مقام آگاه تصریح کرد: پیش از استقرار بالگرد امدادی در نیشابور تمام تکنسین های اورژانس، سوپروایزرهای بیمارستان ها و افرادی که نیاز به آموزش بود، آموزش داده شدند. در پایان ۶ نفر از تکنسین های اورژانس برای استقرار دائمی در محل پایگاه هوایی انتخاب شدند.

به گفته او، خلبان، کمک خلبان و مهندس پرواز بالگرد اورژانس نیشابور از پرسنل هوانیروز ارتش هستند و در پرواز ها حضوردارند.

به این ترتیب در هر پرواز، خلبان و کمک خلبان، مهندس پرواز و دو تکنسین اورژانس در بالگرد حضور دارند.

هر روستای نیشابور یک پدفرود داشته باشد!

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی نیشابور بیان کرد: اصولا در هر روستای نیشابور باید یک نقطه برای فرود اضطراری اورژانس هوایی درنظر گرفته شود. ما چندین بار برای این موضوع از سمت شورای تامین، بخشداری ها و دهیاری ها اقدام کردیم که تاکنون ۵۰ نقطه شناسایی شده اما هنوز تعداد زیادی از روستاها مانده است.

مشارموحد اظهار کرد: قرار بر این نیست که زمین به نام علوم پزشکی باشد یا نیاز به آسفالت داشت باشد. فقط باید فضایی تدارک دیده شود و خاک منطقه کوبیده شود تا هنگام فرود، گرد و خاک ایجاد شده باعث کاهش دید خلبان نشود. فضای پیشنهادی برای این منظور هم ، یک زمین در فضای باز به مساحت ۱۰۰ متر در ۱۰۰ متر معادل یک هکتار است.

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.