روزبه و امید روزهای بهتر برای موسیقی

روزبه و امید روزهای بهتر برای موسیقی

اگر دردم یکی بودی، چه بودی

دوره ِی طاهریان یکی از درخشان ترین ادوار تاریخ موسیقی در نیشابور می باشد .چنگ نوازی به نام ویدا نیشابوری(دوره طاهری) – پیر تنبورنواز(پیر چنگی)در مصیبت نامه ی عطار – کتاب موسیقی خیام و گوشه ی نیشابوردر موسیقی اصیل ایران بخشی از فعالیتهای هنرمندان این ابرشهر در زمینه ی موسیقی ایرانی بوده است. نیشابور چه در زمینه موسیقی مقامی و چه درموسیقی دستگاهی ایران جایگاه ویژه ا ی داشته است. آخرین قافله سالار از کاروان خنیاگران کوچه باغهای شهرمان استاد پرویز مشکاتیان بود که دستاوردهای او در موسیقی ملی ماغیر قابل انکار است.جناب مجتبی روزبه یکی از دلسوختگان هنر موسیقی در شهرمان می باشد که هم اکنون مدیریت خانه فرهنگ شطیطه رابرعهده دارد.

چگونه با ساز تار آشناشدیدو علت علاقه شما به موسیقی چه بوده است ؟

آشنایی من با مقوله ی هنر و موسیقی از فضای خانواده شروع شد .برادرم از نقاشان و مجسمه سازان برجسته بود و دایی امساز قمشه می نواخت اسباب بازی هایم نی لبک ها و سوتک های گلی بود که برادرم برایم می ساخت .یازده ساله بودم که از حلب روغن نباتی دوتاری ساخته و این شروع آشنایی من با ساز بود پس از آن همدم و همبازی من این دوتار شده و اوقات فراغتم را پر می کرد. در آن زمان یازده ساله بودم که اجرای دو تار نوازی درمراسم دهه فجر در مدرسه راهنمایی ابوریحان و تشویق آموزگاران و دوستانمسبب آشنایی من با استاد حسن پورعیدیان گردید.

استادان شما در آن دوره چه کسانی بودند؟

استاد پورعیدیان اولین مربی و مشوق من محسوب می شود. ضمنا در محضر ایشان با دنیای موسیقی مقامی و دوتار نوازان شمال و جنوب خراسان .آشنا شده و در نهایت به عضویت گروه موسیقی محلی نیشابور در آمدم وپس ازاتمام آموزش دو تار به توصیه ی شادروان روح افزا به آموزش تار نزد جناب منوچهر اشرف زاده پرداختم.

در باره اهم فعالیتهای هنری تان در آن دوره بگویید و بفرمایید تشکیل گروه موسیقی در شهرستان به توصیه چه کسانی صورت گرفت ؟

در دوران دانش آموزی در مسابقات هنری شهرستان و استان شرکت می کردم .کسب مقام اولی در شهرستان و مقام های سوم کشوری و مقام اولی استان به همراه گروه از دستاورد های آن دوران می باشد.ضمنا ماحصل کارم دررشته موسیقی محلی انتشار دو آلبوم به خوانندگی مصیب زارعی و عزت اله شریفی بوده است .

در سال ۶۹ و به دعوت وحید صباغ پور به گروه موسیقی موفق دلنواز پیوستم و در اولین سالگرد فتح خرمشهر کنسرت موسیقی سنتی را در نیشابور برگزار کردیم.این گروه به مدت هفت سال پا بر جا بوده و کنسرت های موفقی را بر گزار کرد.اعضای این گروه موسیقی سنتی نیشابور عبارت بود ند از:وحید صباغپور خواننده و سرپرست گروه،مرتضی گازرانی(نی) جعفر پرویزیان (سنتور) مجتبی روزبه (تار و سه تار)حسن افشاریان (تنبک)حمید سمقانی (دف و تنبک)محمود ابویسانی (سنتور) آرش کامور (کمانچه) محمد اسد پور (ویولن)فرزاد فضلی (بمتار) و محمد پرویزیان (دف)

سال ۷۷ نقطه عطفی در زندگی هنری شما محسوب می شود چرا؟

در سال ۷۷ به استخدام فرهنگسرای شفق تهران در آمدم .آنجا بود که با استادان بنام کشوری آشنا شده و در کلاسهای استاد مشکاتیان ردیف میرزا عبداله را فرا گرفتم .در کلاسهای سه تار بهداد بابایی شرکت نموده و همزمان در گروه های موسیقی شفق»مشکاتیان»و چکاد به نوازندگی مشغول بودم .در همین دوره کتاب آموزش دوتار نوازی را به شیوه نت نگاری به رشته تحریر در آوردم که مورد تایید استادان مشکاتیان، محمد رضا لطفی و درویشی قرار گرفت.درسال ۸۰ به عنوان کارشناس موسیقی به جزیره ی کیش منتقل شدم و در آنجا سه دوره جشنواره ی موسیقی تابستانی را بر گزار کردیم.و همچنین راه اندازی خانه ی موسیقی کیش از دیگر فعالیتهای آن زمانم می باشد.

آیابازگشت شما. به زادگاهتان با این همه رکود در بخش موسیقی ضربه مهلکی به فعالینهای هنری تان نبود؟

اگر دردم یکی بودی چه بودی؟

باری پس از بازگشت به شهرم با تاسیس گروه موسیقی شادیاخ سعی کردم از تجربیاتم در رشته ی موسیقی اصیل بهره گرفته و در راستای معرفی موسیقی فاخر در شهرم گام بر دارم اما …

«که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها»…

عدم مدیریت هنری و متخصص در شهر بالاخره فعالیتهای بخش موسیقی را به تعطیلی کشاند تا اینکه با حضور جناب کرخی در اداره ی ارشاد و احیای شورای موسیقی روح تازه ا ی به کالبد هنر شهر دمیده شد.در عین حال با این گروه کنسرت هایی در شهر های مشهد،سبزوار،زابل و …برگزار کردیم.

پایه و اساس موسیقی سنتی بر چه بنیانی استوار است؟

موسیقی اصیل ما چنانکه از نامش بر می آید بر اصالتهای قوم آریاو موسیقی محلی ایران بنا شده و تاریخچه ی آن به دوره باربد و نکیسا بر می گردد. هر اجرای موسیقی اصیل تمدن گذشته قوم پارس را فریاد می زند.و هنرمند موسیقی تکلیفی احساس میکند که این فریاد را زنده نگه داشته و آن رابه نسل کنونی انتقال دهد. موسیقی اصیل ما بخشی از فرهنگ مردم ایران زمین را زنده نگه داشته و شادابی ملی را سبب می شود .

مراحل اجرای یک کنسرت موسیقی ایرانی کدام است؟

موسیقی اصیل از پنج فرم تشکیل شده است که عبارت اند از پیش درآمد– آواز-چهار مضراب- تصنیف و رنگ وهمچنین از هفت دستگاه به نام های ماهور-همایون-شور-سه گاه-چهارگاه-راست پنجگاه و نوا تشکیل شده است و پنج آواز آن را همراهی می کند.

شما دبیر شورای موسیقی شهرستان هستید وظایف اصلی این شورا چیست؟

هدف شورای موسیقی حفظ واشاعه موسیقی اصیل و فاخر ایرانی می باشد. با توجه به پتانسیل بالای شهرستان در حوزه ی موسیقی شورا راه را برای اجرای موسیقی ارزشمند باز می کند تا موسیقی مبتذل جایگاهی در اجتماع نداشته باشد.دوم گزینش و رسیدگی به در خواست های اجرای کنسرت سوم اعطای تسهیلات به نوازندگان و کمک به انتشار آلبوم های موسیقی با ارزش

اعضای این شورا عبارت اند از: استاد رضا شاکری – احمد بیان – آرش کامور(خسرو نژاد)- باران حجتی – محمد شمس آبادی – مصطفی مسلمی – علی نجفی و اینجانب.

در حال حاضر به چه فعالیت هنری اشتغال دارید؟

هم اکنون در خانه ی فرهنگ شطیطه در پست مدیریت به خدمت مشغول هستم . در اینجا کلاس های فرهنگی وهنری برای همشهریان عزیز برگزار می کنیم. دغدغه این روز های من اجرای یک برنامه ی زنده موسیقی اصیل و در شان روز ملی خیام می باشد ضمنا انتشار کتاب خنیاگران کوجه باغ های نیشابور- آلبوم موسیقی(هنوز آواز می آید) به آهنگ سازی خودم و به خوا نندگی حجت اشرف زاده – نشست های تخصصی نوا زندگان تار وسه تار در فرهنگ سرای وکیلی – دبیرو داور جشنواره موسیقی مقامی نیشابور- انتشار آلبوم (روی درآفتاب)به خوانندگی علیرضا قربانی وتک نوازی اینجانب – ضبط برنامه های متعدد موسیقی برای صدا وسیما- شرکت در فستیوال گوگل فست در کشور اوکراین- اجرای کنسرت در تاجیکستان به همراه گروه تهران – و آموزش تار و سه تار از فعالیتهای اخیر بنده بوده است..

تاثیر اصلی موسیقی بر روح و روان آدمی چیست؟

موسیقی اصیل ایران تاثیر زیادی بر شخصیت هنرمند و دیگر افراد جامعه دارد. ارتباط موسیقی ما با ادبیات غنی پارسی غیر قابل انکار است .موسیقی ما بر بستر اشعار بزرگان ادب این کشور حرکت می کند .بزرگانی همچون مولوی ،خیام،عطار،حافظ،فردوسی،سعدی،سنایی و….است،لذا شخصیت موسیقیدان و نوازنده تحت تاثیر اشعار عرفانی و انسان ساز قرار گرفته ودنیایی از احساس و عاطفه او را در بر می گیرد.بدیهی است انتقال این مفاهیم به شنونده چه انقلابی در درون آدمی بر پا می کند. اینجاست که تبلور صفات نیک انسانی جایی برای ابراز خشونت در آدمی باقی نمی گذارد.

و با تمامی شیرینی مبحث رسیدیم به آخر سخن:

در انتهای سخن دوباره از استادانم حسن پورعیدیان ،پرویز مشکاتیان، شادروان رضادوست و… کمال تشکر را دارم و به خانواده های گرامی توصیه می کنم فرزندان خود را با بخش زنده و پویای فرهنگ خود که موسیقی است آشنا کنند.

نوشته شده توسط : هاشم مداح

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.