راههای ایجادآرامش

 

راههای ایجادآرامش

در خانواده

یکی ازمشکلات اصلی کسانی که به دفاترمشاوره مراجعه می کننداحساس زودرنجی ،بی حوصله گی ویاکم آوردن است امااگرشماخواننده عزیز کم حوصله شده اید،اگراحساس انرژی ونشاط نمی کنید،اگردست ودلتان به کارنمی رود،اگراحساس دلتنگی می کنید،اگراخیرااحساس می کنیدبهانه گیروعصبی شده اید،اگرخودرافردکم ارزش وغیرمفیدی می دانید،اگراحساس می کنیدزندگی راباخته اید،اگرازحزن واندوه بیهوده رنج می برید،اگراحساس درماندگی وتنهایی می کنیدو… ممکن است درآستانه نوعی افسردگی قرار داشته باشید.

افسردگی چیست؟

اختلال افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری های روانی قرن حرن حاضر است که مشخصه آن خلق افسرده همراه با احساس با احساس غمگینی، اعتماد به نفس پایین و بی‌علاقگی به هر نوع فعالیت و لذت روزمره مشخص می‌شود؛ چیزی که از آن به عنوان «سرماخوردگی روانی» یاد می‌شود. افسردگی مجموعه‌ای از حالات مختلف روحی و روانی است که از احساس خفیف ملال تا سکوت و دوری از فعالیت روزمره بروز می‌کند. اماجای نگرانی نیست ،می توانیدباعمل به شیوه های زیرباآن مقابله کنیدوپیروزشویدوبه یک زندگی پرانرژی وبانشاط بازگردید

راهنمای مقابله باافسردگی

۱- بیاموزیدکارهای خوراتاییدکنید.اگراین عادت بدراداریدکه آنچه راانجام می دهیدبه حساب نمی آیدطبیعتااحساس خواهیدکردکه هرگز کارباارزشی نمی کنید.

۲- وقتی درباره چیزی احساس بدی داریدیااحساس افسردگی می کنیدسعی کنیدفکرمنفی مرتبطی راکه درست قبل یادرجریان این احساس داشته ایدشناسایی وبه آنهاجواب منطقی بدهیدوافکارمثبت ودرست راجایگزین آنهاسازید.

۳- خودرااسیرجادوی نمی توانم نکنید.اگرهرگاه درباره کارسازنده ای فکرمی کنیدبه خودبگویید»نمی توانم» این کلمه چنان مانندهیپنوتیزم به شماتلقین می شودکه پس ازچندی متقاعدخواهیدشدکه علیل وناتوانیدونمی توانیدهیچ کاری انجام دهید.پس بهتراست اگرنمی خواهیدبگویید» می توانم»لااقل «بگویید سعی خودم رامی کنم».

۴- دیگران واشتباهاتشان راآنقدرزیرذره بین نبریدکه ازخودزندگی تان هم بزرگترشوند.اگربه کسی ایرادی وارداست این نشانه بدبودن مطلق آن فردنیست،ممکن است رفتارفرداشتباه باشدکه قابل اصلاح است.

۵- گاهی اوقات شایدآنچه راکه بدبختی وبلا فرض می کنیدبتواندشمارارشددهد.انسان قوی وبانشاط یک موقعییت دشواررا مانندبلای آسمانی نمی بیندبلکه آنرافرصتی برای کسب مهارتها،خودسازی وبالابردن اعتمادبه خودرزندگی می بیند.

۶- خودرادوست بداریدتابتوانیدخانواده،اطرافیان ودوستانتان رادوست داشته باشید.

۷- هرچه وابسته ترباشیدتنهاترخواهیدماندچون درصورت ازبین رفتن منبع وابستگی تان احساس ناامنی خواهیدکرد.

۸- باخودتان روراست ودوست باشید.اگروجودایرادیانقطه ضعفی رادردوستتان اشکال نمی دانیدولی وجودآنرادرخودتان یک نقطه ضعف بزرگ می دانید.باخودتان دوست نشده اید.زیراباخودتان دوستانه عمل نمی کنید.

۹- تحرک بدنی رافراموش نکنید.خستگی راباافسردگی اشتباه نگیرید.وقتی مدت زیادی کارمی کنیدخسته می شوید،داروی خستگی استراحت است ولی داروی افسردگی تحرک بدنی و ورزش است.

نویسنده :علیرضا حدادی

به اشتراک بگذارید:


2 دیدگاه برای “راههای ایجادآرامش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.