راههای ایجادآرامش در خانواده

راههای ایجادآرامش در خانواده

آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده که وسیله ای را در جایی فراموش کنید؟ یا هنگام ورود به منزل یادتان بیاید که فلان چیز را که صبح چندین بار برای خرید به شما تاکید شده است را فراموش کرده اید بخرید؟ اگر این اتفاقات را مرتب و هر روزه تجربه می کنید و دنبال راهکار علمی برای بر طرف کردن آن می گردید مطالب ذیل می تواند به شما کمک کند. نداشتن تمرکز فکری یا به عبارتی حواس پرتی خصوصا در هنگام انجام کارهای روزانه مشکلی است که باعث بر هم خوردن آرامش روانی و فکری در خانواده می شود. در این شماره به این موضوع و راه های مقابله با آن پرداخته می شود.

چگونه باحواسپرتی مقابله کنیم

تا چه اندازه در زندگی روزمره فکر و جسم شما یک کار انجام می دهد؟ یعنی تا چه حد وارد تخیلات بی مورد می شوید؟ آیا تا حالا شده که وسایلتان را در جایی قرار دهید و بعد مدت ها دنبال آن بگردید و یادتان نیاید کجا گذاشته اید؟ فکرمی کنید چرا حواستان پرت است؟ آیا عادت کرده اید؟ آیامشغله ذهنی دارید؟ بطور کلی در انسان ها جریان فکر جریان مداومی است که قطع شدنی نیست یعنی فکر ما همواره جریان دارد و تمام نمی شود. در یک تقسیم ساده می توان گفت دو نوع فکر از ذهن ما می گذرد:

۱- افکاری که به نوعی مسئله مدارند یعنی در جواب به حل مشکل یا مسئله ای در زندگی و کار به وجود می آیند.

۲- افکاری که ماهیتا هیچ ارزشی ندارند مثلا اگر فکر شما مرتب در مورد توهین یا پرخاشی که فلان راننده پنج روز پیش به شما کرد دور بزند که ای کاش جواب راننده را داده بودم و… این نوع افکار بیشتر مربوط به گذشته می شوند و ما را از زمان حال دور و در زمان گذشته نگه می دارند.

انسان های سالم در زمان حال زندگی می کنند. البته آینده نگری دارند ولی فکرشان در مورد آینده تفکر حل مسئله است و سازنده، نه اینکه مدام نگران آینده باشند. در هر صورت ذهن ما فکر ساز است. اما کنترل آن تا اندازه ای دست خود ماست اگر حواستان زیاد پرت می شود و بیش از اندازه اسیر افکار مزاحمتان می شوید، بهتر است که با بکارگیری اصول زیر آن ها را مدیریت کنیم.

اصول مقابله باحواسپرتی

۱- در هر زمان فقط یک کار انجام دهید و مواظب باشید فکرتان نیز در آن کار حضور داشته باشد. مثلا در هنگام انجام کارهای منزل اجازه ندهید در حین انجام کار مسائل دیگری از قبیل اینکه چگونه با فرزندم رفتار کنم و… فکرتان را مشغول کند. به محض اینکه متوجه شدید با جمله «بس است» از خیال پردازی جلوگیری کنید و سعی کنید فکرتان به کارتان باشد.

۲- به حافظه تان اعتماد نکنید. یک ضرب المثل چینی می گوید:»کم رنگترین جوهر، روشن تر از بهترین حافظه است» می توانید هر صبح یا شب برنامه کارهای روزانه را تنظیم کنید، آن ها را یادداشت کنید و بر طبق آن عمل کنید.

۳- یکی از علل عمده حواس پرتی مشغله های ذهنی است. سعی کنید قبل از انجام کارهای روزانه تمامی آن ها را روی کاغذ بنویسید و در مورد نحوه حل آن ها فکر کنید و تصمیم بگیرید. اگر حل شدنی اند به خود بگویید بعد از انجام کارها دوباره روی آن ها فکرمی کنم و در حین انجام کار به آن ها نپردازید و اگر این افکار مدام به ذهنتان هجوم می آورند با فرو رفتن در خیال پردازی اجازه ندهید ذهنتان را مشغول کنند بلکه برای مقابله با حواس پرتی به توصیف اشیا محیط خود یا کاری که انجام می دهید، بپردازید.

شاد و پیروز باشید.

علیرضا حدادی

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.