دست آوردهای همایش ملی شهرهای در مسیر جاده ابریشم «جاده ی کهن»، «راهی تازه» برای توسعه گردشگری می گشاید؟!

 

·       نیشابور باید به سمت معرفی میراث ناملموس و فرهنگ خود حرکت کند؛ بناهای تاریخی دیگر جذب گردشگر نمی کند

·       باید از حالت تشریفاتی به سمت اجرا پیش برویم و برای این مسیر پروژه تعریف و اجرا کنیم

آزاده مهدیار/ شاه راه ابریشم، شبکه جاده ای است که زمانی از چین تا اروپا را با هدف تجارت پیوند می زده و قرن ها بزرگ ترین شبکه بازرگانی دنیا بوده است. با گذشت سال ها، دولت چین تصمیم به احیای مجدد این جاده و استفاده تجاری از آن را گرفته به همین دلیل، اقدام به راه اندازی دبیرخانه مرکزی شهرهای در مسیر این جاده کرده و در این راستا اقدام به برگزاری همایش های بین المللی برای شناسایی این شهرها کرده است.

 در همین راستا ایران نیز با داشتن ۴۴ شهر در مسیر این جاده، با پیگیری شهردار قزوین توانست در سال ۲۰۱۶ همایشی بین المللی را برگزار کرده و مجوز تاسیس «دبیرخانه شهرهای مسیر جاده ابریشم» را دریافت کند. به موازات همایش های بین المللی، اجلاس ملی مدیران شهری مسیر این جاده نیز برگزار می شود که هفتمین اجلاس آن دو هفته پیش در نیشابور شد.

با مهدی کوثری شهردار منطقه یک و مسئول دبیرخانه این مجمع در نیشابور که از ابتدا به عنوان مدیر میانی شهرداری پیگیر معرفی نیشابور به این مجمع بوده است، و نیز علی نجفی، شهردار نیشابور به گفت و گو نشستیم تا چگونگی عضویت نیشابور در این مجمع و دستاوردهای همایشی که با همین عنوان در سطح ملی و در نیشابور برگزار شد را بدانیم.

مجمع جاده ابریشم، فعلا بودجه ملی و بین المللی ندارد

شهردار نیشابور  با بیان این که در همایش اخیر سعی کردیم از حضور مدیران ارشد کشوری حداکثر بهره برداری را داشته باشیم، اظهار کرد: در بازدید از اماکن تاریخی نیشابور، قول هایی در مورد تملک ساختمان های قدیمی که در مسیر هستند و وعده هایی برای کمک به صنعت گردشگری نیشابور گرفتیم، نامه ها ارسالی ما شامل پیشنهادهایی برای تقویت شهرهای این جاده، با امضای سه نهاد فرمانداری، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی در اختیار مجمع قرار گرفت و در هفته آینده هم یکی از همکاران برای پیگیری آن به تهران خواهد رفت.

علی نجفی در خصوص تامین بودجه همایش اخیر بیان داشت: مجمع فعلا بودجه ملی و بین المللی ندارد، تامین هزینه همایش با شهرداری بود و برای اقامت میهمانان از سوئیت های «مجتمع فولاد خراسان» استفاده شد.

چه شهرهایی عضو مجمع «جاده ابریشم» اند؟

شهردار منطقه۱ نیشابور نیز بیان کرد: این اجلاس از طریق سازمان ملل شکل گرفت و دبیرخانه مرکزی آن در کشور چین است. چین استفاده تجاری خودش را از این شاه راه تاریخی می کند ولی ایران سهمی نداشت تا این که شهرداری قزوین رایزنی هایی انجام داد تا ایران هم سهمی از احیای این جاده داشته باشد. با پیگیری های دکتر نصرتی (شهردار قزوین) و نامه نگاری با سازمان ملل و دولت چین، توافق شد که دبیرخانه این مسیر در ایران هم شکل بگیرد.

به گفته مهدی کوثری، ریاست مجمع را شهردار قزوین بر عهده گرفته و تیم اجرایی مجمع، شهرهای در مسیر را شناسایی کرده و برای آن ها تشکیل پرونده دادند، از میان  ۴۴ شهر ایران که در مسیر این جاده شناسایی شده اند، نیشابور جزو اولین شهرهایی بود که با ارائه مستندات تاریخی عضو این مجمع شد.

کوثری افزود: خیلی از شهرها در زمان اوج فعالیت این جاده، در قرون وسطی، اصلا شهر نبوده اند و بعد به وجود آمده اند. مثلا در ایران نیشابور و دامغان از همان زمان در مسیر جاده بوده اند و شهرهای کوچکی میان این دو شهر که بعد تشکیل شده اند، هم توانستند عضویت مجمع را بر عهده بگیرند.

وی در مورد نحوه عضویت نیشابور گفت: جاده ابریشم از ری دو شاخه می شوند، در مقطعی از تاریخ از ری به سمت تبریز و در مقطعی دیگر به سمت بم می رفته، نیشابور در همه مقاطع از ابتدای پیدایش این جاده جزو این مسیر ترانزیتی بوده، ما وقتی مستندات تاریخی را به مجمع ارائه کردیم، هیچ حرفی برای گفتن نماند. جلسه ای هم در قشم برگزار شد و پیشنهاد دادیم بر اساس ادعای شهرها عضویت را نباید پذیرفت، بلکه باید بر مبنای مستندات باشد که با این پیشنهاد موافقت شد.

کوثری در خصوص آغاز برگزاری همایش بیان کرد: همایش های بین المللی کشورهای در مسیر از ابتدای تشکیل مجمع برگزار می شده و قزوین توانسته مجوز برگزاری این همایش در سطح بین المللی را در سال ۲۰۱۶ بگیرد، در همان همایش هم مقرر شد پایگاه پژوهشی جاده ابریشم در ایران شکل بگیرد که به لحاظ ساختار اداری بودجه مصوب دولتی دارد و از دید مجامع بین المللی شناخته شده است. بعد از آن اجلاس، همایش های داخلی به موازات همایش های بین المللی برگزار می شد و نیشابور هم برای میزبانی این همایش اعلام آمادگی کرد و در اجلاس دامغان با برگزاری هفتمین همایش در نیشابور موافقت شد.

کوثری در خصوص دستاوردهای این همایش اظهار کرد: برای نیشابور بُرد بین المللی داشت. یعنی نیشابور به عنوان شهری مهم در مسیر این جاده تثبیت شد؛ دبیرخانه مرکزی در چین هم برای معرفی خود، این اجلاس ها را پوشش خبری می دهد. دو هفته قبل هم اجلاس بین المللی در کابل افغانستان برگزار شد و چون فاصله آن تا اجلاس نیشابور زیاد نبود، موجب بیشتر مطرح شدن نیشابور شد.

نیشابور مرکز کمیسیون بین المللی جاده ابریشم

شهردار منطقه۱ نیشابور می گوید: مجمع شهرهای مسیر جاده ابریشم، شامل چند کارگروه است: در انتخابات مجمع در همایش کاشان، این شهر به عنوان مسئول کارگروه گردشگری انتخاب شد. در همایش دامغان، سمنان به عنوان مسئول کمیسیون فرهنگی و نیشابور نایب رئیس کمیسیون شد. مسئولیت کمیسیون اقتصادی را منطقه آزاد ارس بر عهده گرفت و کمیسیون محیط زیست در رشت فعال شده است. در همایش اخیر در نیشابور هم پیشنهاد ریاست کمیسیون بین الملل را ارائه کردیم که پذیرفته شد. معمولا وقتی شهری میزبان است با این درخواست از سوی این شهر، مخالفت نمی شود و این از مزیت های میزبانی ما بود.

کوثری ادامه داد: از آن جایی که شهرداران شهرها تغییر می کنند، ما پیشنهاد دادیم جدا از شهرداران باید افرادی در قالب کمیته، دبیرخانه را شکل دهند و کارها را پیگیر باشند، تا الان خود من در تمام جلسات به عنوان مدیر میانی شرکت کرده ام و پیشنهاد دادم احکامی برای اشخاص به عنوان عضو ثابت ارائه شود.

گردشگری، خونی تازه در رگ جاده ای کهن

وی از دیگر پیشنهادهای نیشابوریان در این همایش سخن گفت که همگی مورد تصویب مجمع قرار گرفتند: از جمله این که در هر کدام از شهرها، اِلمان (نماد) های جاده ابریشم با دو رویکرد ملی و منطقه ای وجود داشته باشد و مشخص باشد این شهر جزو شهرهای جاده ابریشم است و داوران ملی و محلی رویکرد فرهنگی نمادها را بررسی کنند.

پیشنهاد دیگر، ایجاد مجتمع های تجاری و فرهنگی و گردشگری جاده بود که نقشه آنها از یک طرح کلی تبعیت کند و در این مجتمع، محصولات تمامی شهرهای در مسیر به فروش برسد. این طرح برای سرمایه گذار توجیه اقتصادی دارد و گردشگران هم از آن استقبال خواهند کرد که بدون حضور در شهری، از محصولات و صنایع دستی آن خریداری کنند.

کوثری افزود: مصوبه دیگر این بود  که هر کدام از شهرها، شرکت گردشگری با مدیریت بخش خصوصی داشته باشد که از سازمان میراث فرهنگی مجوز بگیرد و این شرکت ها در ۴۴ شهر در مسیر با هم در ارتباط باشند تا به عنوان یک شبکه، تورهای گردشگری را راه اندازی و شهرداری ها هم آن را تسهیل کنند.

وی از لزوم معرفی میراث ناملوس نیشابور که پیشنهاد آن را در اجلاس هم داده بود این طور سخن گفت: دبیرخانه میراث معنوی یا ناملموس در نیشابور از سال ۲۰۱۰ در حال فعالیت است و به جرات می توان گفت شهر دیگری به اندازه نیشابور در این حوزه فعال نبوده است. میراث ملموس مثل کاروانسراها یا بناهای تاریخی در خیلی شهرها هست و چه بسا در برخی جاها با ظاهر زیباتری نسبت به نیشابور، اما فرهنگ ما جزو میراث ناملموس است و باید بتوانیم به نسل بعدی منتقل کنیم. بناها دیگر جذب گردشگری ندارد، بازدید از خیام و عطار به خاطر باغ آن نیست بلکه به خاطر شخصیت آنها است، معرفی این شخصیت ها و مراسم آیینی ویژه ما، راه توسعه گردشگری است.

کوثری با بیان این که باید از حالت تشریفاتی به سمت اجرا پیش برویم و برای این مسیر پروژه تعریف و اجرا کنیم، افزود: پرداختی های یونسکو نیز همین سیستم را دارد، می توانیم بیشترین بهره برداری را از سرمایه گذاری چینی ها داشته باشیم، اما منوط به این است که هویت خودمان را تثبیت و پررنگ کنیم و زمینه را برای سرمایه گذاری فراهم کنیم.

وی نهادهای متولی این مجمع را وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی کشور، شهرداری ها و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اعلام کرد.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.