در هیاهوی زنگوله های بدلی

%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%adگفت و گو: سیدهاشم مداح

این هفته دیداری داشتیم با دو نقاش چیره دست شهرمان علیرضا روکی و علی فلاح ، که ما حصل آین  نشست تقدیم شما همشهریان گرامی می گردد .

با تشکر از شما که در این گفتگو شرکت کردید سخن را با  برگزاری نمایشگاه «در سوگ مضراب »شروع می کنیم این نمایشگاه به چه منظوری بر با شده بود ؟

روکی : در سالگشت پرواز ملکوتی سرو آزاد موسیقی ایران  ، استاد سنتور ،آهنگ ساز و پژوهشگر موسیقی کشور، پرویز مشکاتیان نمایشگاهی تحت عنوان در سوگ مضراب با فراخوان استاد فضلی برگزار شد که من هم در آن شرکت داشتم . نمایشگاه که از پرتره های این استاد بی بدیل موسیقی کشور گرد آوری شده بود همگی به دست توانای هنرمندان شهرمان خلق شده بود.

آیا اطلاعات موثقی درباره پیشینه ی هنر نقاشی در شهرمان نیشابور در دست داریم ؟

روکی : تا آنجا که بنده اطلاع دارم اولین نقاش به سبک جدید در شهرمان شادروان  اخباری بوده است و بعد از ایشان استادانی  چون مشایخی و اخوان و… در این رشته هنری فعال بوده اند .ضمنا از دوره  ی اقامت  کمال الملک در نیشابور نیزیک تابلو به نام  «بازار مرغ فروشان »که کپی از بک اثر اروبایی است باقی مانده است .

فلاح  : با اطلاعاتی که من در اختیار دارم  اولین اثر نقاشی به سبک جدید در نیشابور از زمان اقامت کمال الملک در نیشابور می باشد که نیمه کاره مانده و به نام  «پیرمرد» مشهور است .از دوران قدیم تر اطلاعاتی از وجود نقاشان نامی در شهرمان در دست نداریم .

لطفا درباره سبک نقاشی خودتان برای علاقمندان به این هنر توضیحاتی بدهید؟

روکی :من شخصا در سبک های مختلف از جمله  : رئالیسم  ،امپر سیونیسم  ، سور رئالیسم   و یا ترکیبی ار آنها کار کرده ام ولی شخصا الهام و حس درونی را بالاتر از سبک های مرسوم هنری  می دانم .

فلاح :بنده هم اعتقادی به چها ر چوب های آکادمیک و خط کشی های مرسوم ندارم و بیشتر حال و هوا و تکنیک شخصی خودم را دنبال می کنم .

چگونه با هنر نقاشی آشنا شدید ؟

روکی: استعداد و علاقه به هنر در تمامی انسان ها وجود دارد و در تکاپو و جستجوهای هنری است که شخص مسیر و علاقه ی  اصلی خود را یدا می کند .من هم از دوران کودکی جذب نقاشی شدم و در آن دوره پرده های نقالی و سردر سینماها الهام بخش من  بود .

فلاح : من تا بایان دوره ی دبیرستان با این هنرآشنایی  نداشتم تا اینکه یک روز یکی از دوستان  نامه ای به من نشان داد که پرتره ای در آن نقاشی شده بود،من به شدت تحت تاثیر این نقاشی قرار گرفتم . زمانی که  آن دوست از من خواست که یک نقاشی مانند آنچه در آن نامه بود برایش بکشم و من قادر به آن کار نشدم ، ذهنم را مدتها به خود مشغول کرد و دل مشغولی نقاشی مرا رها نکرد تا این که دست آخر  دردانشگاه نغییر رشته دادم و  به سوی رشته  ی مورد علاقه ام نقاشی کشیده شدم .

مشکلات کاری هنرمندان ،به ویژه  نقاشان در شهری مانند نیشابور چیست؟

روکی : عدم درک فضای ذهنی هنرمند از سوی مردم و مسئولین  ،سنگ اندازی های مختلف ادارات دولتی که باعث برهم خوردن حس و تمرکز هنری می شود. مساله مهم دیگر  تامین معیشت هنرمند نقاش می باشد .به گفته ی سعدی بزرگ : غم فرزند ونان و جامه و قوت / بازتآرد زسیر در ملکوت.

فلاح : عدم وجود  تشکل صنفی برای  هنرمندان نقاش  وتعریف نشدن صنفی به نام نقاشان دربازار ، حذف خرید آثار هنری از سبد کالای مردم به دلیل مشکلات اقتصادی و در نهایت تمامی مشکلاتی که همه به آن واقفند.

نظرتان درباره بازار و اقتصاد هنر در شهرمان چیست ؟

روکی : رقابت های مادی مردم را از آرامش و معنویتی که هنر در اختیار بشر می گذارد  دور کرده است .از طرفی  عدم شناخت مردم از مقوله ی هنر وازیاد بردن  تاثیر مثبت آن بر زندگی آدم ها  اقتصاد هنر نقاشی ر ا به نقطه  ی صفر نزدیک کرده است .

فلاح :  متاسفانه فروش آثار هنری در شهرمان بسیار اندک و ناچیز است  .

آیا راهی برای برون رفت از این وضعیت وجود دارد ؟

روکی : برای آشنایی مردم با اقتصاد و بازار فروش آثار هنری باید فرهنگ سازی شود و این مساله زمان بر است  اما اقدام عاجل دولت می تواند اجرا شدن قانون خرید آثار هنری توسط ارگان های دولتی باشد که نمی دانیم به چه دلیل اجرا نمی شو.د .

فلاح : برای من جالب است که در هفتصد سال قبل در ربع رشیدی تبریز یک جور بازار هنری وجود داشته وحتی حکومت به هنرمندان کمک مالی می کرده است ولی در حال حاضر…

تفاوت اصلی زندگی یک هنرمند نقاش با مردم عادی در چیست ؟

روکی :  جمله ای از یک فیلسوف نقل می کنند که گفته : خانه ، دنیای زن است و دنیا خانه ی  مرد .

یک فرد عادی زندگی یکنواخت و روزمره دارد ولی یک هنرمند با نگاهی عمیق و دیدی باز به دنیای اطراف می نگرد و با معنویتی که از درونش می جوشد جهان و فضای اطرافش را نظاره می کند . قضاوت او از درونش می جوشد در نتیجه زندگی او همیشه با گرمای  احساس و شور و شوق آمیخته  است .

فلاح : تفاوت در جاذبه ها و دافعه ها و طرز نگرش هنرمند  است ،به هستی و دنیای پیرامونش.

هم اکنون چه فعالیتی دارید؟

روکی : این روزها ضمن تدریس و آموزش نقاشی به علاقمندان  ،روی مجموعه ای از تابلوها یم کار می کنم که برای نمایشگاه آینده اماده می شود .

فلاح:  من عقیده دارم یک هنرمند نقاش باید به دور از حاشیه های زندگی به خلق آثار هنری بپردازد  البته اگر شدنی باشد .

و سخن پایانی ؟

روکی : انسان باید در طول رندگی هر روز کمی موسیقی گوش بدهد ،کمی شعر بخواند ، یک نقاشی زیبا ببینید  تا علایق دنیوی و مادی نتواند حس زیبا شناسی اورا که خداوند در وجود ش نهاده نابود کند .( گوته)

فلاح : ایستاده ام .فانوسی به دست در راستای چشمانم

در هیاهوی زنگوله های بدلین و امتداد دور مردمکان و مشتی بسته  .

بخش هنر و اندیشه،  ضمن بزرگ داشت  وسپاسگزاری از این دو آفرینشگر زیبایی  ، از همه ی کسانی  که جهان را زیبا ودقیق می بینند  خواهش می کند که به جای کالاهای تجاری و کارخانه ای که بیش تر وارداتی هستند از هنرهای دستی وتابلو ها ی نقاشی  برای هدیه دادن استفاده کنند.وهمراه با مهربانی ودوستی حس زیبای هنرمندان را به یک دیگر هدیه دهند. تجاری کردن هنر و وارد کردن آن به خانه ، یکی از راه های ترویج زندگی زیبا پسندانه ویک کار نیک پایداراست. باقیات الصالحات زیبایی را پویا می کند .

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.