در مراسم روز ملی حمل و نقل مطرح شد: نیشابور در آستانه تبدیل شدن به کلان شهر

 

رییس پلیس راهور نیشابور خواستار هماهنگی دستگاه ها در مساله ترافیک شد

تصادفات درون شهری با عابر پیاده بالای ۵۰ درصد حوادث نیشابور

در سال گذشته در نیشابور ۱۲۰۰ خودرو شماره گذاری و ۱۲۰۰ گواهی نامه صادر شد

تقدیر از راننده تاکسی امانت دار

آزاده مهدیار/ روز ملی حمل و نقل در شهرداری نیشابور با حضور مقامات شهرستان و تقدیر از ۱۵ نفر از کارکنان نمونه این حوزه برگزار شد، پنل علمی این برنامه و ارائه مقالات و تحلیل های آماری از نکات جالب توجه این مراسم بود و آماری از تصادفات رانندگی نیشابوریان اعلام شد که با روند کاهشی آن،  قانون گرایی بیشتر شهروندان را نوید می دهد.

در آستانه تبدیل شدن به کلان شهر، باید بر عوارض ترافیک چیره شد

معون استاندار و فرماندار  ویژه شهرستان ضمن تبریک به کارکنان حوزه حمل و نقل بابت زحمات شبانه روزی و مستمرشان، بیان کرد: اهمیت حوزه حمل و نقل شهرستان بر کسی پوشیده نیست؛ حوزه ای که می تواند در زندگی پر سرعت و مدرن امروز، تبدیل به یک عارضه شود. اگر توسعه را مبنای تکاپوی جوامع بدانیم، انسان ساکن به هیچ توسعه ای رهنمون نمی شود، بشر امروز ناچار است در مسیر حرکت به سمت توسعه شرایط آن را فراهم کند، توسعه یعنی حرکت از وضع موجود به مطلوب، انسان برای نائل آمدن به این هدف از علم و تکنولوژی استفاده می کند، یکی از این ابزار و شرایط، اختراع ماشین، احداث جاده و خط ریلی و حتی خط کشی آسمان ها است تا کار انسان را در رسیدن به توسعه تسهیل کند.

سعید شیبانی افزود: گاهی در مسیر این حرکت شتاب زدگی رخ می دهد که خروجی آن ترافیک و آلودگی هواست، اما اگر بتوان بر ترافیک غلبه کرد، نتیجه آن امنیت، بهره وری و سلامت خواهد بود.

وی انسان و ماشین و جاده را ۳ متغیر اصلی حمل و نقل دانست و بیان داشت: شهرهای امروز به صورت شبانه روز زنده اند اما از طلوع خورشید تا پاسی از شب بخش فعال جامعه یعنی بخش عمده ای از جمعیت از منازل خارج شده و وارد چرخه حمل و نقل می شوند و در صورت عدم توجه به مسئله ترافیک، این موضوع روی کارایی افراد نیز اثر خواهد گذاشت، مردم را عصبانی خواهد کرد، اجرای قانون تضعیف شده و آلودگی ها سلامتی را تهدید خواهند کرد و با ایجاد استرس ها، بهره وری افراد کاهش پیدا می کند.

شیبانی نیشابور را در آستانه تبدیل شدن به یک کلان شهر خواند و اظهار داشت: این یک حُسن است اما باید بر عوارض آن از جمله ترافیک چیره شد که انجام این کار از سوی کارکنان حوزه حمل و نقل، راهداری و نیز همکاری تمام دستگاه ها از جمله فرمانداری ممکن است.

رانندگان مظلوم واقع شده اند

شهردار نیز برگزاری این مراسم را برای قدردانی از تلاش گران حوزه حمل و نقل اعلام کرد و افزود: پرسنلی که در این حوزه فعالیت می کنند مظلوم واقع شده اند، خیلی اوقات رانندگان سازمان ها به فراموشی سپرده می شوند و با دید یک «حمل و نقلی» به آنان نگاه نمی شود.

علی نجفی افزود: به همین مناسبت شهرداری نیشابور اقدام به تقدیر از رانندگان این حوزه، رانندگان اتوبوس و تاکسی نمود و با برگزاری مانور خودروها از بلوار جمهوری تا میدان خیام ، تلاش شد  از افرادی که چندین سال از آنان غفلت شده بود، یادی گردد و خدا قوتی به آنان داده شود.

کاهش ۴۰ درصدی تلفات انسانی تصادفات

در ادامه رئیس پلیس راهور شهرستان نیز با بیان این که حمل و نقل یکی از نیازهای اصلی جوامع امروزی است، اتلاف وقت، مصرف سوخت، حوادث و تلفات جانی را با این حوزه مرتبط دانست و افزود: درصد عمده مرگ و میر در کشور ما به دلیل حوادث ناشی از رانندگی است.

سرهنگ حقدادی آماری از تلفات انسانی تصادفات رانندگی را ارائه کرد؛ به گفته او از سال ۹۶ میلادی تا الان ۵۰ میلیون نفر در جهان در سوانح رانندگی کُشته شده اند و در کشور ما به صورت میانگین در ۱۰ سال (از سال ۸۴ تا ۹۴) تلفات رانندگی به ۲۳۸ هزار نفر می رسد. وی افزود: کشور ما یکی از موفق ترین کشورها در «کاهش» تلفات حوادث رانندگی بوده و کاهش قابل توجهی نسبت به گذشته داشته اما شاید دلیل آن این است که پیش از این در کاهش این نوع تلفات از دیگر نقاط دنیا خیلی عقب بودیم.

وی افزود: در سال ۸۴ با ۷ میلیون خودرو ۳۱ هزار کشته و در سال ۹۵ با ۱۸ میلیون خودرو ۱۷ هزار کشته داشته ایم و این یعنی کاهشی ۴۰ درصدی در تلفات انسانی را با وجود افزایش حدود سه برابری خودروها.

تصادف با عابر پیاده نیمی از حوادث درون شهری نیشابور

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیشابور ادامه داد: در سال گذشته در شهرستان، ۱۲۰۰ خودرو شماره گذاری شد و به همین میزان نیز گواهی نامه صادر گردید، با تغییر قانون راهور پس از ۴۰ سال و به روز رسانی شدن آن و ارتقای فرهنگ رانندگی و ترافیک، روند کاهشی در میزان کشته ها داشته ایم به طوری که در حوادث رانندگی ۹ ماه نخست امسال شهرستان، تنها یک کشته داشته ایم. وی همچنین بیش از ۵۰ درصد تصادفات درون شهری را شامل برخورد با عابر پیاده اعلام کرد که به گفته او بیشتر عابران، سالمند و کودک بوده اند. امری که به گفته حقدادی، لزوم روشنایی معابر، رفع موانع فیزیکی و برخورد با تخلفات را جدی تر می کند.

سرهنگ حقدادی از شهرداری نیز درخواست کرد در ایجاد پوشش گیاهی بلوارها دقت کند تا جلو دید رانندگان را نگیرد.

بر اساس آمار رییس پلیس راهنمایی شهرستان، ۵۱ درصد کشته ها در همه سال های گذشته در سر صحنه تصادف رخ داده که علت مرگ ۵۸ درصد از این افراد ضربه به سر بوده؛ یعنی با واکنش سریع هم نمی توان جان این تعداد افراد را نجات داد اما در بقیه موارد می توان با اقدامات بعدی خسارات انسانی حادثه را تا حدود زیادی کم کرد.

حقدادی از «جزیره ای» کار کردن در حوزه فرهنگ ترافیک در شهرستان و عدم هماهنگی سازمان ها با پلیس راهور در رسیدگی به سوانح انتقاد کرد و افزود: الزام شهروندان به رعایت قوانین و آگاه کردن مردم بسیار حائز اهمیت است و این امر را باید از نخبگان و چهره های شاخص شهرستان آغاز کرد.

ارائه پنل علمی حوزه حمل و نقل

در ادامه همایش یک پنل علمی برگزار شد که مهندس پریان، مدیر مرکز ترافیک و حمل و نقل هوشمند شهرداری با موضوع حمل و نقل پایدار همراه با ارائه تحلیل آماری، شاخص های شهرسازی نوین آن را ارایه کرد.

ارائه مقالات آقایان بیات مختاری، مدرس دانشگاه و مدیر گروه عمران دانشکده سماء با موضوع جایگاه و اهمیت فرهنگ سازی در تصادفات رانندگی، قندهاری، سرپرست سازمان حمل و نقل شهرداری با موضوع آنالیز تصادفات سال گذشته در شهرستان و راه کارهای بهبود ایمنی ترافیک از بخش های پنل علمی بود.

تقدیر از راننده تاکسی امانت دار

در پایان همایش هم از فعالان حوزه حمل و نقل شهرستان تقدیر به عمل آمد.  جایی که از مهدی بتویی، راننده تاکسی درون شهری که سنگ فیروزه ای با قیمت ۴۰ میلیون تومانی را که  یکی از مسافران در خودرو او جا گذاشته بود، با امانت داری به دست صاحب آن رساند، تقدیر شد.

از مهدی حسینی، رئیس آتش نشانی نیز که به تازگی به درجه آتش پاد دوم ارتقا پیدا کرده، نیز تقدیر شد.

در این مراسم، علاوه بر سخنرانان نام برده، تعدادی از اعضای شورا شهر، رئیس شورای شهرستان، معاونین شهردار و کارکنان شهرداری حضور داشتند.

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.