حذف یک بند مهم از برنامه ششم توسعه در راستای حفظ منابع و محیط زیست با نطق نماینده نیشابور: گازسوز کردن خودروهای سنگین اشتباه است

 

آزاده مهدیار

گرمابی: ۳۵ سال است که در خودروسازی مسیر را اشتباه می رویم

17۱۸۰ نماینده مجلس با پیشنهاد نماینده نیشابور برای حذف و یا ارجاع بند ب از ماده ۶۸ برنامه ششم توسعه، در خصوص گازسوز کردن خودروهای سنگین و دیزلی به کمیسیون برای بررسی کارشناسی مجدد، موافقت کردند.

به گزارش «خیام نامه» حمید گرمابی، نماینده نیشابور در مجلس، روز سه شنبه ۱۴ دی ماه، در حالی که به عنوان تنها نماینده مخالف این بند از قانون برنامه ششم توسعه ثبت نام کرده بود، در جریان مذاکرات برای تصویب این بند در صحن علنی مجلس، ضمن هشدار به پیامدهای ناشی از این اقدام که در تکنولوژی روز دنیا منسوخ گردیده، با ارائه آمار از صنایع خودروسازی معتبر بین المللی گفت: دنیا در حال حاضر به سمت استفاده از سیستم «هیبریدی» در حمل و نقل حرکت می کند.

وی خواهان اقدام برای برنامه ریزی جایگزینی سیستم هیبریدی برای بهره وری از انرژی و نیز برای تأمین امنیت بیشتر و حفظ مؤثرتر محیط زیست و هوای پاک گردید.

این عضو کمیسیون صنعت مجلس با یادآوری این که «زمانی ما از نظر تکنولوژی خودرو با کشور کره در یک ردیف بودیم و اکنون به دلیل انتخاب مسیر اشتباه در ۳۵ سال گذشته دچار عقب ماندگی زیادی در این بخش صنعت گردیده ایم»، تکرار تصمیمات اشتباه در این موضوع را موجب فاصله بیشتر صنعت خودرو کشور از دنیا دانست.

گرمابی با بیان این که تکنولوژی گازسوز در خودروسازی دنیا منسوخ شده است، گفت: ما هنوز می خواهیم روی یک موضوع منسوخ، سرمایه گذاری و کار کنیم.

این نماینده مجلس با بیان این که در روند فناوری خودرو در دنیا دیگر «گاز سوز بودن» مطرح نیست، ادامه داد: همه همکاران و نمایندگان مجلس می دانند که روند  فناوری، هیبریدی الکتریکی کردن خودروهاست.

وی تاکید کرد: اگر به سمت تکنولوژی نوین در دنیا پیش برویم، کارمان هر چقدر آهسته، باشد اما مفید است. ولی هرچه روی گازسوز کردن سرمایه گذاری کنیم کارمان بیهوده خواهد بود. اگر امروز هم تصمیمات ما اشتباه باشد و مسیر را از ابتدا اشتباه انتخاب کنیم، قطعا این فاصله بیشتر خواهد شد.ممکن است بگوییم این تکنیک هیبریدی الکتریکی رویایی است اما بگذارید تصمیم و هدف درست باشد حتی اگر پنج درصد آن هدف در پنج سال آینده محقق شود.

وی با بیان این که در فناوری گازسوز کردن، به ویژه برای خودروهای سنگین، هم مخاطرات و بحث ایمنی بالا می رود و هم مباحث خیلی زیادی در تکنولوژی ساخت آن داریم، افزود: علاوه بر آن باید توجه داشته باشیم که مسئله آلودگی هوا و بهره وری انرژی هم مهم است و گاز سوز کردن بهره وری انرژی را بالا نمی برد بلکه برعکس پایین می برد.

وی با بیان این که شرکت های بزرگ دنیا مانند بنز، «بنز»، «بی ام و»، «اسکانیا» و… ده ها میلیارد یورو سرمایه گذاری می کنند که بتوانند کارکرد خودرو الکتریکی را تا صدها کیلومتر افزایش دهند، افزود: من از همکاران خواهش می کنم که تصمیمی بگیرند که در آینده نسل های ما، فرزندان ما، به ما ایراد نگیرند. ما سی و پنج سال پیش با کُره از لحاظ تکنولوژی خودرو در یک سطح بودیم، الان کُره جنوبی کجاست، ما کجاییم؟

وی باتاکید بر این که هر هزینه ای روی تکنولوژی نوین باشد صحیح و هزینه روی گاز سوز کردن خطا و اتلاف منابع کشور است، از نمایندگان مجلس خواست که به این بند مهم از برنامه ششم توسعه رأی منفی بدهند و یا اگر نیاز باشد، آن را برای بررسی بیش تر به کمیسیون برگردانند.

گفتنی است، در حالی که این بند از برنامه ششم توسعه ابتدا مخالفی در مجلس نداشت، اما پیشنهاد حمید گرمابی برای حذف یا ارجاع آن به کمیسیون با بیش از ۱۸۰رأی موافق و استقبال نمایندگان، مورد تصویب قرارگرفت.

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.