جاده ای با ساختاری قدیمی ; فقط دودش به چشم سرولایتی هاست

 

مروری بر مشکلات محور  دوغایی چکنه عبدالله گیو، سلطان آباد

ایجاد راههای مواصلاتی استاندارد و ایمن علاوه بر اهمیتی که در کاهش وقوع تصادفات و حفظ جان افراد دارد یکی از مهمترین زیرساختهای توسعه و پیشرفت هر منطقه ای محسوب می شود. جاده نامناسب و ناایمن قطعا به یک منطقه توسعه یافته ختم نمی شود.

محور دوغایی چکنه سلطان آباد یکی از محورهای فرعی پرتردد استان به شمار می رود . این محور که حدود ۱۳۵ کیلومتر می باشد در حوزه تقسیماتی   شهرستان قوچان ، سرولایت ، خوشاب و سلطان آباد قرار دارد. که همین موضوع  عدم انسجام در پیگیریها را باعث شده  و سال هاست که تغییری در وضعیت این محور صورت نگرفته است . این محور فرعی با تردد صدها خودروی سنگین ، تریلی های ترانزیت ،کفی ها، کِشنده های سنگین  و برخورداری نزدیک به ۲۰۰ روستای بخش مرکزی قوچان ، سرولایت ، خوشاب ، اسفراین و سلطان آباد و ارتباط چندین شهرستان  نیازمند توجه بیشتری است .  تصادفات رخ به رخ ، خروج از مسیر  ناگهانی ، انحراف  به چپ  ، مشکلات پیچ های جاده در فصل  سرما و یخبندان مسائلی است که با ورود به این جاده به وضوح قابل تشخیص است .  اهالی روستاهای سرولایت ، خوشاب و بینالود  سالهاست که شاهد این مشکلات هستند .

هر چند با تلاش های صورت گرفته طی سالیان اخیر بسیاری از نقاط  حادثه خیز اصلاح و یا با  نصب علائم هشدار دهنده ، امنیت نسبی مسیر تامین شده است  .اما این جاده  با ساختار قدیمی جوابگوی تردد کنونی نیست.

همان گونه که عنوان شد محور ۱۳۵ کیلومتری با ساختار نیم قرن پیش البته با تغییرات جزئی، حال زیر بار ترافیک سنگین کنونی و تردد خودرها ی پرسرعت ،  هر لحظه  آبستن حادثه ای خطرناک است .

محور دوغایی- سلطان آباد و عبدالله گیو به فیروزه از جمله جاده هایی است  که رانندگی در برخی از روزها بسیار سخت می باشد .به ویژه  مسیر دوغایی- چکنه عبدالله گیو  که سنگین ترین ترافیک را در ایام تعطیلات دارد  و با ورود کامیون های سنگین به ویژه در گردنه های چکنه ،رانندگان بایستی مسیر ۱۰ کیلومتری یا بیشتر  را باید با ۲۰ کیلومتر سرعت طی کنند. با حضور پلیس راه در این محور  از رفتارهای پرخطر برخی رانندگان تا حدود زیادی کم شده است . عدم حضور لحظه ای  پلیس راه  در این جاده ، به منزله فاجعه در این جاده است . بیش از نصفی از این محور(۷۰ کیلومتر)  در بخش سرولایت واقع است و مردم این بخش در ارتباط با شهرستان های اطراف مجبور به تردد در این جاده ها هستند.

نقاط حادثه خیزی که حذف نشدند:

نقاط حادثه خیز این محور از جمله  پیچ کیلومتر ۳۰  و ۳۵ محور قوچان سبزوار ، خروجی فرعی های خطرناک ،  پیچ ها و گردنه منتهی به چکنه ، پل ورودی چکنه از سمت نیشابور ، تقاطع عبدالله گیو ،؛ پیچ حاجی آباد، و پیچ و  سه راهی آبروان و در ادامه نقاط حادثه خیر بین خوشاب و سلطان آباد  محل گذر رانندگانی است که از سرولایت به مقصد سبزوار ، قوچان و نیشابور  رفت و آمد می کنند.در برخی از نقاط کیفیت آسفالت پایین بوده و پستی و بلندهایی در مسیر وجود دارد که حادثه آفرین است بویژه برای رانندگانی که آشنایی به مسیر ندارند.

در طول سال های اخیر  در این محور فقط هر چند سال یکبار  روکش آسفالتی صورت گرفته و یا تابلوها عوض شده است اما بیشتر پیچ ها و نقاط مشکل دار همانند گذشته  وجود دارد .در این مسیر نسبتا طولانی رانندگان با وضعیت موجود ناچار به کاهش سرعت بوده و مسیر ۱۳۰ کیلومتری بعضی وقت هابیشتر از دو ساعت زمان می برد که موجب خواب آلودگی راننده ها شده و حوادث ناگواری رقم می زند.

نبود استراحتگاه رانندگان در ۱۳۵  کیلومتر مسیر دوطرفه

وقتی از سمت نیشابور به قوچان یا سلطان آباد به قوچان حرکت می کنیم از محل استراحت برای مسافران و رانندگان خبری نیست . در این جاده با این ظرفیت ایجاد یک یا دو مجتمع بین راهی جدید برای استراحت رانندگان ضروری است . به طور قطع این اقدام  هم به توسعه منطقه کمک خواهد کرد  و هم در کاهش تصادفات ناشی از خواب آلودگی نقش موثری خواهد داشت .ضمن اینکه خواب آلودگی در این محور  خیلی خطرناک تر از مسیرهای یکطرفه است چون موجب  آسیب دیدن راننده خاطی و  و رانندگان وسرنشینان خودروهایی که از سمت مقابل در حال ترددهستند نیز خواهد شد.

از تردد دهها خودرو ترانزیتی و سنگین در طول شبانه روز ، هیچ چیزی عاید مردم سرولایت نمی شود. مجتمع های پذیرایی در ابتدای محور در قوچان و سپس  جدیدا در شهرستان خوشاب در حال ایجاد است تا بار دیگر سرولایتی ها فقط نظاره گره این موضوع باشند.

یک طرفه شدن راه حل نهایی:

یکی از مهم ترین راه حل ها در زمینه کاهش تصادفات حذف عوامل تاثیرگذار در ایجاد آن است .هر چند که عامل انسانی موثرترین عامل به شمار می رود امّا  ایمنی جاده نیز اهمیت خاص خود را دارد. عواملی از قبیل فقدان شرایط لازم برای سبقت گیری ، عدم تأمین فاصله دید سبقت ، عدم وجود حاشیه ایمن ، پیچ های خطرناک  ، مناسب نبودن تابلوهای راهنمایی ، عدم وجود خط کمکی ویژه وسائط نقلیه سنگین در برخی قسمتها ، تفاوت زیاد سرعت عمل رانندگان وسایل نقلیه از جمله پارامترهای موثر بر تصادفات در محور دوغایی چکنه- عبدالله گیو و سلطان آباد است .

جدا از نقص های مسیر ذکر شده به نظر می رسد یک طرفه شدن این مسیر به عنوان راهکاری دراز مدت بایستی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد . حال این در حالی است که ا این محور مشکلات بسیاری را داراست و اگر نسبت به دو بانده شدن آن اقدام نشود قطعا طی چندین سال آینده مشکلات آن دو چندان خواهد شد و تلفات ناشی از تصادفات این محور دوطرفه که یکی از شلوغ ترین محورهای استان به شمار می رودوقابل جبران نخواهد بود .

قطعاً یک طرفه شدن محور  کاهش تصادفات را باعث خواهد شد:

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای نیشابور نیز در این خصوص با اشاره به بالا بودن تعداد تصادفات و تلفات ناشی از آن در محورهای دوطرفه افزود : با یک طرفه شدن این محور هم در وقت مردم صرفه جویی خواهد شد و از  بروز بسیاری از سوانح نیز جلوگیری خواهد شد .

مهندس مفیدی فر افزود :  محور دوغایی چکنه سلطان آباد از محورهای فرعی ، ترانزیتی و مهم کشور محسوب می شود اما تاکنون دوبانده شدن آن  مطرح نبوده و بایستی مدنظر قرار گیرد .

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.