توقف قطار سریع السیر در اعتراض به عدم پرداخت حقوق

14کارکنان فنی روی ریل تجمع کردند

الهام صادقی/ کارکنان شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (شرکت تراورس) راه آهن ناحیه ی خراسان در اعتراض به نامنظمی و عدم دریافت حقوق و مزایا و رد نشدن حق بیمه شان روز پنجشنبه ۱۶مهرماه با رفتن روی ریل راه آهن ایستگاه نیشابور مانع حرکت قطار سریع السیر مشهد -تهران به مدت ۳۰دقیقه شدند.

به گفته ی این کارکنان حدود سه سال است که با بی نظمی حقوق دریافت می کنند و سه ماه است که حق بیمه شان پرداخت نشده است و به همین خاطر دفترچه های بیمه شان اعتبار نخورده است.

در تجمع این کارکنان که روی خط راه آهن و  در روز پنجشنبه ۱۶ مهرماه صورت گرفت حدود ۸۰نفر شرکت داشتند که اکثر آنها نیروهای روز مزد ناحیه خراسان و من جمله کارکنان نیشابوری وابسته به  این شرکت بودند.

یکی از کارکنان رسمی راه آهن در گفتگو با خبر نگار خیام نامه گفت: من و اکثر همکارانم با بیست سال سابقه خدمت در این حوزه هنوز نمی دانیم که حقوق مان را باید از کدام نهاد مطالبه کنیم و جز وعده هیچ چیز دیگری به ما نمی دهند. ما کارگر رسمی شرکت راه آهن بودیم اما از سال ۸۶-۸۷ به بخش خصوصی منتقل شدیم و در قالب شرکت اقماری راه‌آهن در امر نگهداری خط و ابنیه فنی با شرکت تراورس رابطه قرار دادی داریم، که البته این انتقال به طور اجباری بوده است و با توجه به ماده ۱۲ قانون کار و تعهدات اولیه استخدام در سال ۸۱، این انتقال برخلاف میل باطنی ما به شرکت تراورس صورت گرفته است. بهتر بود که از ما هم نظر سنجی می شد و اما هیأت مدیره شرکت تراورس به ما قول داده بود که حقوق، مزایا و پاداش ما را بپردازد، اما نه تنها به وعده شان عمل نکردند، بلکه بسیاری از بخشنامه‌های صادره از سوی هیأت وزیران و سازمان امور اداری و استخدامی کشور را ملغی اعلام کرده است و زیر بار آن نمی رود.

یکی از کارکنان روز مزد هم به نمایندگی از همکارانش گفت: چند سال است که به ما می گویند پیگیری می کنیم اما خبری نیست ما حتی درروز افتتاح قطار محلی نیشابور به مشهد به استاندار هم مشکلمان را گفتیم اما ایشان فقط گفتند نامه بنویسید، پیگیری می شود اما ما میدانیم که پیگیری ای در کار نیست.

تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا بین کارگران راه آهن ناحیه خراسان

یکی از کارکنان که در این تجمع شرکت داشت به رییس ایستگاه راه آهن نیشابور که سعی در متفرق کردن آنها داشت گفت: ما از بیرون که نیامده ایم و ضد انقلاب هم نیستیم تنها حق مان را می خواهیم.

چرا باید بالا دستی ما به طور کامل و سر وقت حقوق بگیرد ولی ما اندک حقوق مان را با این همه تاخیر و مشکل بگیریم؟  ما سالهاست مزایایی نگرفته ایم و حالا هم نوبت به بیمه مان رسیده است. ما در بستر راه آهن کار می کنیم و در صورت اخلال در کار ما کل راه آهن منطقه از کار خواهد افتاد، ما شبانه روز وقف راه آهن هستیم  پس چرا به فکر تامین ما نیستند اما ما همچنان پیگیر مطالباتمان هستیم.

ناهماهنگی و تعارضات قانونی در بخش خصوصی

در حالی ناهماهنگی بین سازمانهایی چون سازمان خصوصی سازی و شرکت راه آهن بروز کرده است که هیچ ضمانت اجرایی برای پیگیری مسائل و پیگیری همه ی مسائل حقوقی کارگران راه آهن پس از این انتقال و واگذاری وجود ندارد  که طبق ماده ۱۲ قانون کار که می گوید: «هر نوع تغییر حقوقی در وضع مالکیت کارگاه، از قبیل فروش یا انتقال به هر شکل، تغییر نوع تولید، ادغام درموسسه دیگر، ملی شدن کارگاه، فوت مالک و امثال این‌ها، در رابطه قراردادی کارگرانی که قراردادشان قطعیت یافته است موثر نمی‌باشد و کارفرمای جدید، قائم مقام تعهدات و حقوق کارفرمای سابق خواهد بود.»

کارگر دیگر این شرکت در رابطه با مشکلات بازنشستگی کاترگران تراورس گفت: مشکلات ما نتها به پرداخت حقوق و مزایا محدود نمی شود ما شرایط بازنشستگی نامطلوبی هم داریم قبل از واگذاری اگر کارگر بازنشسته می‌شد چون استخدام راه آهن بودند، حق سنوات سال‌هایی را که در شرکت کار می‌کردند پرداخت می‌شد و مابقی آن را نقدا راه آهن پرداخت می‌کرد اما الان شرایط فرق کرده است و کارگر بازنشسته شده  با تاخیر و با فواصل طولانی هربار مقداری از آن سنوات را دریافت می کرد و شرکت راه آهن با این بهانه که ردیف بودجه ای با شرکت تراورس ندارد هم زیر بار پرداخت سنوات نمی رود در حالیکه کارگر بیش از دو سوم خدمات خود را قبل از انتقال به شرکت تراورس برای شرکت راه آهن انجام داده است .

لازم به ذکر است  شرکت تراورس وظیفه حفاظت و ایمنی راه آهن را دارد، شرکت تراورس در سال ۱۳۸۹ به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان (حدود ۶۰ میلیارد تومان بالاتر از آخرین پیشنهاد) توسط گروه آریا(متعلق به امیر منصور آریا و مه آفرید خسروی) خریداری شده است. در پایان این کارکنان بعد از اعلام تشکیل جلسه ای از سوی دادستانی با مدیر عامل شرکت در تهران به امید حل مشکلشان متفرق شدند.

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.