تفریح گاه  یا تهدیدگاه ; کسی مسئولیت ایمنی جاده باغرود را نمی پذیرد!

 

بررسی دلایل تاخیر در ایمن سازی جاده باغرود، سال ها پس از احداث بولوار

فروغ خراشادی/ سرعت پژو پارس بالا است و مثل گهواره درون جاده تاب می خورد. شیب رو به پایین جاده هم کمک می کند تا فرمان از دست راننده ی جوان خارج شود و گزینه ی دیگری نداشته باشد جز این که وارد آیلند(پیاده رو میانه ی بولوار) جاده باغرود شود، چراغ برق را از جا بکند و به زحمت متوقف شود.

شنبه شب، هفتم مرداد ماه ۹۶، ساعت۲۲:۴۰ است. کمی پیاده روی و نرمش با دستگاه هایی که در انتهای مسیر قرار گرفته اند، خالی از لطف نیست. ناگهان صدای سایش لاستیک روی آسفالت، توجه مان را جلب می کند. تا ببینیم چه خبر است، ماشین به چراغ برق برخورد می کند و به فاصله ی کمی از ما متوقف می شود. یکی از همراهان م بی درنگ با ۱۱۰ تماس می گیرد و بابت از جاکنده شدن چراغ برق و خطری که متوجه مردم است، یادآوری می کند. پس از یک ربع ساعت، کارمندان اتفاقات برق از راه می رسند. راننده ی جوان و همراه ش که گویا گواهینامه ندارند و احتمالا حال طبیعی، محل را ترک کرده اند و جایشان را به یکی از آشنایان سرحال و گواهینامه دارشان داده اند! ساعت ۲۳:۲۰ است و همه جا امن! پلیس تازه از راه می رسد…

مایل م بی درنگ با مسولان و کارشناسان امر گفتگو کنم اما این وقت شب، فقط می توانی امیدوار باشی به سلامت جاده باغرود را «بگذاری و بگذری»

بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده ام، چند سال پیش با هزینه هنگفت از منابع مالی شهرداری طرح بولوار شدن جاده باغرود اجرا شده است. جز ۵۰۰ متر ابتدایی، ادامه ی بولوار خارج از محدوده ی شهری، زیر نظر اداره ی راه و در حوزه ی استحفاظی پلیس راه است و بر اساس اظهار نظر «جعفریانی»، معاون اجتماعی ناجا، حضور دیر هنگام پلیس در صحنه، با فرض ماموریت دیگر، می تواند به طی مسیرطولانی از خارج شهر، مرتبط باشد…

سری به شهرداری منطقه یک می زنم؛ ضمن گفتگو با «کوثری» شهردار منطقه، معلوم می شود چندی پیش، در شورای ترافیک شهرستان درباره ی نا امنی ترافیکی جاده باغرود گفت و گوی مفصلی در جلسه انجام شده است و با توجه به رفت و آمد رهگذران که  با تردد خودروها تداخل دارد، بر لزوم ایمن سازی آن توافق شده است.

تمرکز گفتگو در این جلسه بر ۲ و نیم کیلومتر آغازین بولوار بوده و در خصوص انتخاب نوع حفاظ جاده ای «نصب گاردریل، هندریل یا نیوجرسی» توافق نهایی صورت نگرفته است.

با دیگر عضو شورای ترافیک، «قندهاری» به گفت و گو می نشینم؛ او سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر و سرپرست حوزه ی ترافیک شهرداری است. از او می خواهم درباره ی پیشنهاد کمیته فنی حمل و نقل ترافیک شهرداری بگوید.

قندهاری معتقد است در گام نخست، پیاده رو وسط بولوار فقط برای گذر پیاده ها در نظر گرفته شود و دو یال شرقی و غربی جاده که هم اکنون به صورت باریکه راه های خاکی، مسطح شده است، برای تردد دوچرخه و اسکیت آسفالت شود. سپس نیاز است برای ایمن سازی بولوار، حداقل به طول ۲٫۵ کیلومتر هر چه سریع تر اقدام شود.

به گفته وی برای این منظور سه گزینه وجود دارد: گزینه ی منطقی به لحاظ هزینه به رغم نمای نامناسب، گاردریل است که در جاده ها فراوان به چشم می خورد. گزینه ی دوم که متناسب با حفاظ ایمنی میدان باغرود است و زیبایی و هزینه ی بیشتری دارد، هندریل است و آخرین گزینه که گران ترین ش هم هست، نصب نیوجرسی است. نیوجرسی به صورت بلوکه های سیمانی به زمین پیچ می شود و بیشتردر فضای شهری کاربرد دارد اما اگر از هزینه ی بالای آن هم چشم پوشی کنیم شاید به دلیل وجود شمشادها در دو سوی آیلند، واقعا قابل اجرا نباشد.

به نظر می رسد مساله ازانتخاب نوع حفاظ، فراتر باشد؛ آن چه با جان و امنیت انسان هایی سروکار دارد که آشوب روز را به آرامش شب در کنار خانواده وسفره ی ساده ای زیر سقف آسمان، به هوای آزاد دل خوش کرده اند. اما کدام هوای آزاد؟! هوا و فضایی آکنده از دود اگزوز و صدای هول آور ترمز و برخورد!

از آن رو که حدود ۲ کیلومتر از مسیر ساخته شده ی بولوار، خارج از حوزه ی شهری است و انجام طرح های عمرانی در این محدوده با نظارت اداره راه و شهرسازی نیشابور انجام می شود، با مجید مفیدی فر، رییس اداره راه، نیز صحبت می کنیم.

وی ضمن اشاره به احداث بولوار که چند سال پیش، با موافقت اداره راه اما بدون حضور این اداره انجام شده است، از نبود اعتبار! برای ایمن سازی محور مذکور می گوید.

مفیدی فر از دوگانگی مدیریت معابر حومه، به ویژه در کمربندی امام رضا و جاده باغرود ابراز ناخرسندی می کند. از گفته های او چنین برمی آید که چون احداث بولوار باغرود از سوی شهرداری انجام شده است، ایمن سازی هم بر عهده ی آن سازمان است. او اجرای چنین طرح هایی را خلاف مقررات بزرگراه سازی در کشور می داند و به دلیل تداخل کار شهرداری با اداره ی متبوع ش، طرح ایمن سازی را از وظایف اداره ی راه به حساب نمی آورد.

او می گوید: اصولا این اداره، اعتباری برای ساخت بولوار در اختیار ندارد اما در صورت تامین اعتبار کافی از سوی فرمانداری یا نمایندگان مجلس، انجام آن را امکان پذیر می بیند.

برای دریافت پاسخی که خیال شهروندان را آسوده کند، به سراغ مرجعی دیگر می روم و این بار با معاون فنی وعمرانی فرمانداری گفتگو می کنم. «ناصرعرب پور» از لزوم کار مشترک در این زمینه می گوید و معتقد است همه ی طرف های حاضر در مساله که شامل پلیس راهور ناجا، پلیس راه، شهرداری و اداره راه و شهرسازی می شود، باید طرح های خود را ارایه دهند تا کارگروه کمیته فنی که زیرمجموعه ی شورای ترافیک شهرستان است، ضمن تقسیم وظایف و سهم انجام کار، اعتبار لازم را پیش بینی کند. با توجه به توزیع و مصرف شدن اعتبارات در دو بخش اعتبارات استانی و ماده ۱۸۰برنامه پنجم توسعه، فرمانداری هم تامین اعتبار کافی برای پروژه پیش را از مجاری پیش بینی شده، انجام دهد.

عرب پور از هر گونه اظهار نظر جدی در این زمینه پرهیز می کند اما به روشنی بیان می دارد تا هنگامی که برنامه های دستگاه های مذکور به کمیته فنی نرسد، هیچ اقدامی انجام نخواهد شد.

او در حالی از لزوم کار مشترک می گوید که به نظر می رسد همدلی لازم برای پیشبرد هدف تعیین شده، وجود ندارد. آخرین تلاش م برای رسیدن به پاسخی که ابهامات بیشتری در این خصوص را برطرف کند، دیدار با یک کارشناس مستقل و مطلع است؛ کارشناس شهری که فوق لیسانس عمران دارد و سال ها دستی بر آتش طرح ها و پروژه های تمام و نا تمام نیشابور داشته است. او می گوید طرح اولیه که الگو برداری مستقیم از نمونه ای در کشور اسپانیا است، قرار بود آب نما باشد؛ آب نمایی که از بالای جاده شروع می شد و به میدان باغرود ختم می شد اما نشد که بشود؛ نه آبی بود و نه اعتباری! در خصوص نا امنی بولوار هم می گوید: یک سال و نیم پیش، کمیسیون ترافیک  با اجرای گاردریل و هزینه ی حداقلی ۵۵۰میلیون تومان موافقت کرده است و شهرداری هم اعلام آمادگی! فقط مانده تامین اعتبار که دست فرمانداری را می بوسد… گویا «همه ی راه ها به رم ختم می شود.» به هر دری که می زنم، با بیان های متفاوت، یک پاسخ مشترک می شنوم؛ پاسخی که اگر چه به نبود اعتبار مربوط است اما با واقعیت که همانا حفظ جان شهروندان است، مربوط نیست…

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.