ترابری درون شهری نیشابور؛ ناوگانی با بیش از «۵۰۰۰» خودرو و صدها هزار مسافر

متولی حمل و نقل بار و مسافر درون شهری:

از سال ۸۹ حتی یک اتوبوس نو به ناوگان نیشابور نپیوسته است

بر تاکسی های اینترنتی نظارتی نداریم

سوتیتر: در حال حاضر ۱۲۶۷ دستگاه تاکسی زرد در نیشابور مشغول به کار هستند که از این تعداد ۷۶۷ دستگاه تاکسی گردشی و ۵۰۰ دستگاه به صورت خط ویژه فعالیت می کنند. همچنین، ۹۰ دفتر آژانس دارای مجوز در نیشابور وجود دارد که دست کم ۸۰۰ دستگاه خودرو در این آژانس ها خدمات ارایه می کنند.

مریم عارفی پور- حمل و نقل، یکی از کلیدی ترین حوزه های مورد بررسی در امر توسعه در جوامع معاصر است که بخش عظیمی از اشتغال فعال را به خود اختصاص داده است. حمل و نقل بار و انسان در طول قرن ها تحولات زیادی را به خود دیده و از شتر، اسب و ارابه و… به خودروهای مدرن امروزی رسیده است. این تغییر و تحولات متوقف نشده و انسان در تخیلات خود به دنبال ساخت وسایل حمل و نقل خارق العاده ای است که گاه در فیلم های تخیلی به نمایش درمی آورد. همان گونه که انسان امروزی برای جابه جایی به صورت روزافزون از ماشین برخوردار شده، مسایلی نظیر نظارت بر کیفیت و کمیت ارایه خدمات در این بخش نیز «به روز»تر  شده و نیازمند تدابیری متناسب با این تحولات است.

در تقویم ملی کشور،  ۲۶ آذر ماه روز ملی حمل و نقل نام گذاری شده است. حوزه حمل و نقل بسیار گسترده است، در این گزارش نگاهی داریم به ناوگان حمل و نقل درون شهری نیشابور جایی که هزاران شهروند نیشابوری از آن امرار معاش می کنند و صدها هزار نفر از خدمات آن بهره می گیرند و البته یک سازمان نیز امر نظارت بر این حوزه وسیع را عهده دار است.

کنترل حمل و نقل شهری در حال حاضر توسط سازمان حمل و نقل بار و مسافر، وابسته به شهرداری، انجام می شود. در گزارش پیش رو، رییس این سازمان به برخی پرسش ها در خصوص وضعیتت حمل و نقل درون شهری نیشابور پاسخ داده است.

بیش از ۵۰۰۰ دستگاه وسیله نقلیه در حوزه حمل و نقل درون شهری فعال هستند

حمل و نقل درون شهری شامل اتوبوس، تاکسی های زرد رنگ، آژانس ها و خودروهای حمل بار است. در حال حاضر در نیشابور بیش از ۵۰۰۰ دستگاه وسیله نقلیه در این ۴ حوزه فعالیت می کنند.

به استناد آمار موجود در سازمان حمل و نقل بار و مسافر، در حال حاضر ۱۲۶۷ دستگاه تاکسی زرد در نیشابور مشغول به کار هستند که از این تعداد ۷۶۷ دستگاه تاکسی گردشی و ۵۰۰ دستگاه به صورت خط ویژه فعالیت می کنند. همچنین، ۹۰ دفتر آژانس دارای مجوز در نیشابور وجود دارد که دست کم ۸۰۰ دستگاه خودرو در این آژانس ها خدمات ارایه می کنند.

همچنین آمار نشان می دهد که ناوگان اتوبوسرانی نیشابور در حال حاضر ۱۹۰ دستگاه اتوبوس دارد که در قالب ۱۵ خط فعال، سرویس دهی می کنند.

در حوزه حمل بار درون شهری نیز، ۱۱۰۰ دستگاه حمل بار دیزلی دارای مجوز هستند و تعداد خودروهای سبک از جمله وانت، نیسان و… ۲۰۰۰ دستگاه می باشد.

تاکسی های اینترنتی مجوز قانونی نگرفته اند

حتما در طول روز و در حین انجام امور روزمره، مجبور به استفاده از تاکسی شده اید و گاه راننده ی محترم تاکسی سر درد و دل را برای شما باز کرده است. یکی از اصلی ترین مشکلات تاکسی داران، پدیده نوظهور تاکسی های اینترنتی است که گاه معیشت تاکسی های دارای مجوز را مختل کرده است. از حق نگذریم، نرخ پایین تاکسی های اینترنتی مردم را به استفاده از آن راغب کرده و میزان استفاده از آن افزایش چشم گیری دارد.

قندهاری، رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر در این زمینه می گوید: دادستان کل کشور در ابتدای سال جاری، بر اساس ضوابط و مقررات موجود، در حکمی، تاکسی های اینترنی را ملزم به دریافت مجوز از شهرداری ها کرد و اعلام نمود: تاکسی های اینترنتی علاوه بر این که باید مجوز فعالیت خود را از صنف مربوطه شان دریافت کنند، باید برای ادامه ی کار خود از «سازمان حمل و نقل بار و مسافر » مجوز دریافت کنند.

قندهاری افزود: در حال حاضر نیشابور نیز درگیر این موضوع است و شرکت «اسنپ» و «ماکسیم» که در نیشابور بیش از سایر شرکت ها فعالیت دارند، هنوز مجوز قانونی نگرفته اند.

وی همچنین گفت: در جلسه ای که هفته گذشته با نماینده «اسنپ» و مدیر منطقه خراسان این شرکت و با حضور دادستان نیشابور، برگزار شد، مقرر شد کلیه ی رانندگان اسنپ، از سازمان حمل و نقل بار و مسافر مجوز دریافت کنند و در صورت عدم دریافت مجوز، سازمان می تواند مانع فعالیت این دسته از رانندگان شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اکنون هیچ نظارتی بر شیوه ی کار تاکسی اینترنتی وجود ندارد و هر شخصی بدون ارزیابی و با داشتن یک گوشی موبایل و هر مدل وسیله شخصی، می تواند راننده ی اسنپ باشد.

به گفته قندهاری در حال حاضر فقط تاکسی هوشمند «۴۱۴۱۱» دارای مجوز رسمی صنفی است و این شرکت از سازمان حمل و نقل نیز مجوز دریافت کرده و می تواند با استفاده از تاکسی های مجاز به شیوه های نوین خدمت رسانی کند.

قندهاری در نهایت افزود: فعالیت همه ی تاکسی های اینترنتی علی الخصوص «اسنپ» تا زمانی که مجوز رسمی و قانونی از سازمان حمل و نقل بار و مسافر دریافت نکنند، غیر قانونی است و در صورت بروز هر گونه حادثه و شکایت، از طریق این سازمان قابل پیگیری نخواهد بود.

از سال ۸۹ اتوبوس نو به ناوگان نیشابور نپیوسته است

اتوبوس، یکی از وسایل پر استفاده در حوزه حمل و نقل است که روزانه تعداد زیادی مسافر را در نقاط مختلف شهر جابه جا می کند. استفاده مداوم از هر وسیله ای، نیاز به نگهداری و تعمیر را بیشتر می کند. نیشابور در این خصوص مستثنی نیست و فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی آن کاملا مشهود است.

قندهاری درباره دلایل فرسودگی ناوگانی اتوبوسرانی نیشابور گفت: تزریق اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی توسط دولت انجام می شود، دولت همواره ۸۰ درصد قیمت اتوبوس را متقبل می شد و مابقی را شهرداری ها و بهره بردار پرداخت می کردند، اما از سال ۸۹ تا کنون هیچ اتوبوسی به نیشابور اضافه نشده است.

عمر مفید هر اتوبوس ۱۰ سال است و اتوبوسی که هر روزه مورد استفاده قرار می گیرد مستهلک شده و فرسودگی و هزینه بالا را به دنبال خواهد داشت و عواقب آن بر شهرداری و مردم تحمیل می شود، آلودگی هوا، سر وصدا و هزینه های بالای تعمیر و نگهداری از مشکلات فرسودگی ناوگان حمل و نقل است.

رییس سازمان حمل و نقل درون شهری نیشابور در این باره می گوید: دولت از سال ۹۴ یارانه ی هزینه حمل و نقل را به شهرداری پرداخت نکرده و اخیرا مبلغ ناچیزی به حساب سازمان واریز شده که اصلا کفاف هزینه های موجود را نمی دهد.

اتوبوس های نیشابور سختگیرانه کنترل می شوند

یکی از عوامل نارضایتی مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی، برخورد نامناسب و گاه به دور از ادب برخی رانندگان اتوبوس است. از سویی رانندگان این ناوگان، همواره از  مشکلاتی که گریبان این قشر از جامعه را گرفته و انجام درست کار را برای شان دشوار می کند، شاکی اند؛ مشکلاتی که مهم ترین شان، حقوق کم و ساعت کار زیاد و است.

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر در خصوص شیوه ی نظارت بر کار اتوبوس ها گفت: اتوبوسرانی یکی از حوزه های مهم سازمان است و برای ما اهمیت زیادی دارد. در حال حاضر با ۸ بازرس فعال به طور ویژه با لباس فرم مخصوص با ۲ خودرو و ۴ موتورسیکلت بازرسی مستمر را در خطوط اعمال می کنند.

وی در ادامه گفت: از آنجا اعتقاد ما بر این است که همواره حق با شهروندان گرامی است، نرم افزاری جهت برقراری ارتباط شهروندان با سازمان در حال طراحی است که می توانند تخلفات رانندگان و انتقادات خود را به ما برسانند و کانال های ارتباطی ما با شهروندان افزایش پیدا کند.

قندهاری در پاسخ به سوال خبرنگار خیام نامه مبنی بر نحوه ی سنجش تعداد اتوبوس های فعال در همه خطوط گفت: تمام محاسبات اتوبوسرانی برای تعداد اتوبوس های فعال در هر خط، بر اساس «سر فاصله »های زمانی است. سرفاصله ی زمانی برای هر خط متفاوت است و در حال حاضر نیشابور در این مورد استاندارد بوده و شرایط مطلوبی در این زمینه دارد و به عبارتی تعداد اتوبوس های فعال در هر خط کافی است.

وی در باره علت وجود تاخیر در بعضی خطوط و منتظر ماندن شهروندان گفت: فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی خرابی اتوبوس ها در حین کار را در پی دارد و گاه ممکن است ناچار به جا به جایی اتوبوس خراب با یک اتوبوس آماده به کار شویم که این جابه جایی گاهی زمان گیر است.

قندهاری در خصوص اتوبوس هایی که به دانشگاه آزاد سرویس دهی می کنند، گفت: در حال حاضر به علت عدم استقبال دانشجویان، تعداد اتوبوس ها از دو دستگاه به یک دستگاه کاهش یافته است. اتوبوس این مسیر کاملا برای سازمان زیاد آور است و استقبال کم دانشجویان باعث این کاهش اتوبوس ها شده است.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.