به مناسبت روز شورا: وقتی انتخاب شهردار شایسته اولویت آخر شوراییان می شود؟!

محمدرضا سلیمانی

کارشناسی ارشد پژوهشگری

 

بررسی میزان کارآمدی اعضای شورای شهر به کمک تحلیل محتوای تبلیغاتی کاندیداهای شورای اسلامی شهرنیشابور (دوره چهارم اردیبهشت ۹۳)

واژه تبلیغات سیاسی ،propaganda  از ریشه propagaree به معنای نشا کردن، منتشر ساختن، برانگیختن یا به حرکت  واداشتن اندیشه های ویژه است .امروزه تبلیغات ،جزیی از ارتباطات عمومی محسوب می شود و هدف آن ،دستیابی به مقاصد از پیش تعیین شده است .لاسول (۱۹۷۲) تبلیغات را چنین تعریف می کند. «تبلیغات ،عبارت است از مدیریت نگرش های جمعی از طریق دستکاری نمادهای مهم. «در واقع می توان گفت: تبلیغات، کوشش کم و بیش عمدی و سنجیده ای است که هدف نهایی آن ،نفوذ بر عقاید یا رفتار افراد برای تامین مقاصد از پیش تعیین شده است».(دادگران،۴۹).

به طور کلی می توان گفت تبلیغ یک اقدام روانی است که به منظور تاثیر در رفتار سیاسی فرمانبرداران صورت می گیرد و بدین منظور احتیاج به وسایل نیرومندی دارد که بتواند افکار عمومی را به یک جهت خاص گرایش دهد . ( کاظم معتمدنژاد ،تحقیقات روزنامه نگاری )

تبلیغات و پیام های تبلیغاتی وسیله و ابزاری است که فرد کاندیدا بخاطر ایده ای که در ذهن دارد و فکر می کند  که در حوزه مورد نظر نیاز ضروری است ارائه می دهد.

اهداف اصلی نگارنده از تحقیق فوق عبارت بودند از:

الف – از نظر کاندیداهای انتخاباتی شورای شهر کدام برنامه ها و ایده ها اهمیت بیشتری برای شهرستان نیشابور داشته اند که با توجه به آنها کاندیداها شعارهای تبلیغاتی خود را در برگه های تبلیغاتی مطرح کرده اند .

ب اولویت بندی و میزان اهمیت برنامه های آنها چگونه است ؟ به عبارت دیگر کدام برنامه ها از نظر آنها اهمیت و اولویت بیشتری دارد ؟

ج- ساخت ابزاری برای پاسخگویی اعضای شورای شهراز یک طرف و نظارت شهروندانی که با توجه با شعارها و ایده های مطرح شده انتخاب کرده اند از طرف دیگر.

پیام ها و شعارهای تبلیغاتی نامزدهای انتخاباتی کارکردها و نتایج مختلفی دارد . از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱  تأثیر در رفتار سیاسی فرمانبرداران و افراد رأی دهنده به منظور جذب آراء

۲-  اعلام و آشکارسازی نیازهایی که فرد کاندیدا فکر می کند در حوزه انتخابی ضرورت دارد .

۳  رقابت بین کاندیداها

۴  مشخص کردن دانش و نگرش فرد کاندید شده

۵  ابزار پاسخگویی برای اعضای شورا و نمایندگان

۶- ابزار نظارت  شهروندان بر اعضای شورای شهر و نمایندگان

به منظور بررسی اهداف بیان شده تمام بروشورهاو اطلاعیه های تبلیغاتی  چاپ شده کاندیداهای دوره چهارم شورای شهر نیشابور به روش تحقیق اسنادی از نوع تحلیل محتوا بررسی شد  و نتایج آن در جدول زیر با توجه به میزان اولویت برنامه ها و شعارهای افراد آورده شده است .

 

با توجه به نتایج فوق ابزاری ساخته شدکه دارای ۱۱ شاخص است البته با احتساب اینکه دو اولویت  ۴و ۵ هر کدام ۳و ۲ شاخص دارند مجموعا ۱۴ شاخص دارد . با توجه به این شاخص ها ،هم شهروندان می توانند میزان عملیاتی شدن شاخص ها توسط اعضای شورای شهر را ارزیابی کنند و هم اعضای شورای شهر می توانند کارنامه خود را در ابعاد فوق ترسیم کرده و به خود نمره بدهند (البته به طور علمی و پژوهشی ) و به شهروندان  درباره شعارها و وعده های انتخاباتی خود پاسخگو باشند .

ساخت ابزار نظارت ،نظارت را سیستماتیک می کند و در واقع کمک می کند تا مردم آسان تر و بهتر کارآمدی وپاسخگویی اعضای شورای شهر را بررسی کنند .

بنابراین اگر شهروندی بخواهد ببیند که اعضای شورای شهر چقدر موفق عمل کرده اند بایستی توجه داشته باشد که در ابعاد،  مبلمان و زیبا سازی شهر، صنعت توریسم و گردشگری، آموزش حقوق شهروندی و… چه تغییراتی ایجاد شده و نیز اعضای شورای شهر بایستی بتوانند با مدارک و اسناد معتبر به شهروندان در قبال عمل به این شاخص ها پاسخگو باشند.

نظارت اجتماعی و پاسخگویی  در واقع دو روی یک سکه هستند که با هدف ایجاد و حفظ حکمرانی خوب در سیستم های قانونی و دموکراسی ایجاد شده اند . نظارت اجتماعی از طرف مردم و پاسخگویی از جانب مسئولین.

در تعریف نظارت اجتماعی گفته شده است ،نظارت اجتماعی به چالش کشاندن اقدامات  و یا تصمیمات سیاسی ،اقتصادی و فرهنگی اجتماعی مسؤلان توسط رسانه های عمومی ،مطبوعات عمومی و ملی است که بر عملکرد قوا نظارت داشته اند و  باعث می شود تا مردم از حالت بی تفاوتی به قضاوت کنندگان و منتقدانی که از ظرفیت و قدرت قانونی برخوردارند تبدیل شوند و این خود یکی از کارآمدترین انواع نظارت خواهد بود زیرا تمام مسؤلین به این مهم توجه دارند که برای مشروعیت خود در حین خدمت و ماندن در قدرت به رأی و نظر مردم نیازمندند .

در تعریف پاسخگویی گفته شده است، پاسخگویی نیروی پیش برنده ای است که بر بازیگران کلیدی فشار می آورد تا در قبال عملکرد خود مسئول باشند و از عملکرد خوب خدمات عمومی اطمینان حاصل کنند . به طور کلی پاسخگویی به دو شکل متمایز تقسیم بندی می شود : اول ،پاسخگویی رهبران در برابر پیروان  یا حکام در برابر آنان که بر ایشان حکم می رانند یا پاسخگویی دولتمردان در برابر شهروندان یا مردم.

 

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.