به بهانه ی مشارکت غیرمنتظره فرهنگیان در مجمع عمومی

به بهانه ی مشارکت غیرمنتظره فرهنگیان در مجمع عمومی:

حضور ناتمام فرهنگیان؟!!

دوّمین مجمع عمومی شرکت در سال۱۳۹۴؛ در روز شنبه نهم خرداد ماه در محل فرهنگسرای سیمرغ با هدف ارایه ی گزارش هیئت مدیره ی قدیم و انتخاب هیئت مدیره و بازرسان جدید برگزار شد. استقبال گسترده و بی سابقه ی فرهنگیان؛ برگزار کنندگان مجمع و همه ی حضار را دچار شگفتی کرد. این حضور کم نظیر سبب ازدحام و سردرگمی، بوجود آمدن صف طولانی دریافت تعرفه ی رای،مشکل شدن پذیرایی، گرمی سالن، کمبود صندلی و ایجاد خلل در برگزاری آزاد،عادلانه و سالم انتخابات شد. حاشیه های ایجاد شده بر این جلسه؛ سبب شد تا هیئت رئیسه ی مجمع پس از شنیدن گزارش هیئت مدیره و بازرسان، در تصمیمی درست و اخلاقی؛ انتخابات را باطل و انجام آن را به جلسه ای دیگر موکول نماید.

شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان را باید یکی از دیرپاترین شرکت های تعاونی در سطح نیشابور بزرگ دانست. این شرکت در ۱۵ دی ماه ۱۳۴۳ به شماره ی ۶۵ به ثبت رسیده است. تعداد اعضای اولیه ۲۵۷ نفر بوده اند که ۱۷۱۲ سهم ده ریالی آن را خریداری نموده اند و به این ترتیب سرمایه ی اولیه ی این شرکت در زمان تاسیس فقط ۱۷۱۲۰۰ریال بوده است. امروز اما این شرکت حدود ۸۰۰۰نفر عضو،بیش از دو میلیون و چهارصد سهم پانصد ریالی دارد و سرمایه ی آن بالغ بردوازده میلیاردو پنجاه و چهار میلیون و دویست و شانزده هزارو هفتادو یک ریال شده است.میزان فروش در سال ۱۳۹۳ شصت و سه میلیاردو سیصدو شصت میلیون ریال بوده است که سود خالص و ویژه ی شرکت در این سال بیش از سه میلیارد و هفتصد وهفتاد و نه میلیون ریال محاسبه شده است.

این حضور زیبا و مهم آن قدر اهمیت داشت و دارد تا خیام نامه روایتگری حساسیت فرهنگیان، برای دخالت در یکی از حاشیه ای ترین مسائل صنفی را داشته باشد و از طرفی این حرکت مبارکِ فرهنگیان را به عنوان نمونه و الگویی از مطالبه گر شدن آموزگاران در جامعه ی «باری به هر جهت» و «بی آرمان» مورد توجه قرار دهد.

الف: شرکت تعاونی مصرف از نگاه فرهنگیان:

از داستان سیصد و پنجاه میلیون تومان اختلاف در تراز مالی تا واگذاری غرفه به اقوام و آشنایان!!

بدون شک صاحبان اصلی شرکت تعاونی مصرف، خود فرهنگیان هستند. بنابر این برای تهیه ی این گزارش سراغ خود فرهنگیان رفتیم. سوالات، انتقادات، مطالبات و شایعات بسیار گسترده و البته پراکنده بود. با توجه به گفتگوهای انجام شده، اهم انتقادات و سوال های مطرح شده را این گونه دسته بندی نمودیم تا زمینه ی گفتگوی شفاف و مصداقی تر با مدیرعامل و بازرسین شرکت فراهم آید. سوالاتی مانند این که:

چرا علی رغم سابقه و تعداد زیاد سهام دارانِ عمدتا خوش حساب؛ شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان نتوانسته است، خدمات و تسهیلات گسترده ارایه نماید؟، علت رشد ضعیف ارزش سهام و سود سالانه ی شرکت چیست؟، چرا علی رغم تبلیغات فراوان؛ قیمت کالاها به ویژه در بخش لوازم خانگی و در مواردی خوار و بار، تفاوت زیادی با بازار ندارد و حتی در مواردی گران تر است؟، چرا علی رغم بیلان های مالی سالانه ای که ارایه شده و می شود، شایعاتی از منابع رسمی و غیر رسمی در خصوص وجود اختلاف بیش از سه میلیارد و پانصد میلیون ریالی در تراز مالی شرکت وجود دارد؟ واقعیت چیست؟ و…

البته در این میان کسانی هم بودند که به مصداق« نیشتری به خود» تنها مسئولان شرکت را مورد نقد قرار ندادند و بخشی از مشکلات را ناشی از برخی رفتارهای غلط اعضا می دانستند:

کم بودن حضور تعدادشرکت کنندگان در مجامع عمومی ، به جز، مجمع اخیر و نیز خریدهای نقدی اعضا از بازار و یا حتی شرکت های رقیب و در مقابل، خریدهای مدت دار خود از شرکت؟

ب: شرکت تعاونی از نگاه بازرسان:

عملکرد شرکت تعاونی در حوزه های مختلف از جانب بازرسان انتخابی اعضا، در طول سال مورد ارزیابی قرار می گیرد. در گزارش مکتوب سال ۱۳۹۳ آمده است:

«با توجه به بررسی های انجام شده و نیز وضعیت فعلی رکود اقتصادی و با تلاش پرسنل زحمت کش و اعضای هیئت مدیره، وضعیت فروشگاه رضایت بخش بوده و امید است در آینده با رفع کمی و کاستی ها وضعیت مطلوب تری را برای آینده رقم بزنیم.»

اما در این گزارش به برخی «کم و کاستی های» موجود هم اشاره شده است. از جمله: عقد قرارداد خرید لاستیک بدون اخذ مصوبه ی هیئت مدیره، عدم رعایت اعتدال در اخذ سود کالاها، فروش اقساطی به غیر اعضا، نقص در اجرای مراحل کالاهای مرجوعه به فروشگاه و انبار و…

ج: روایت مدیر عامل: برای پیشرفت شرکت کم نگذاشته ام

با توجه به ابهامات و انتقادات مطرح شده از جانب برخی همکاران و نیز گزارش مکتوب ارایه شده از جانب بازرسین سراغ مدیر عامل شرکت که حکم «موتور محرکه ی» هر شرکتی را دارد رفتم. محمد جواد نظریان به یک خانواده ی فرهنگی تعلق دارد و بسیار خوش سخن است. او بازنشسته ی فرهنگی است و ازآبان سال ۱۳۷۸ به عنوان عضو هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت فعالیت خود را آغاز نموده است.

با توجه به سابقه ی طولانی حضور ایشان به عنوان مدیر عامل، ابتدا از او خواستیم تا از وضیت شرکت گزارشی ارایه نماید. نظریان در این خصوص گفت: «در زمان آغاز به کار اینجانب کل سرمایه ی شرکت یک میلیاردو چهارصدو شصت ریال بوده است که از این میزان ششصدو بیست و پنج میلیون ریال کسری داشته است یعنی در واقع سرمایه ی واقعی هشتصدو سی و پنج میلیون ریال بوده است.در این ۱۶ سال، سرمایه ی شرکت به رقم دوازده میلیارد و پنجاه و چهار میلیون… ریال رسیده است. در این مدت اقدامات گوناگونی در جهت اخذ سند مالکیت شرکت بر ساختمان شهرک و مغازه های مربوط و نیز سند مالکیت ساختمان مرکزی، اصلاحات شکلی در ساختمان مرکزی و مناسب سازی آن برای خدمات بهتر و در مجموع سر و سامان دادن همه ی امور شرکت از جمله اقدامات انجام شده در این دوره ی ۱۶ ساله است.»

مدیر عامل تعاونی فرهنگیان، در خصوص انتقادات مطرح شده به ویژه گزارش مکتوب بازرسین توضیح داد. نظریان در خصوص رشد ضعیف ارزش سهام و سود و نیز خدمات ضعیف به اعضا می گوید: «اعضا باید به اندازه ی سرمایه از شرکت توقع ارایه ی خدمات داشته باشند. از طرف دیگر فروش ما بیشتر مدت دار است و بر خلاف آن خریدها را بیشتر نقدی یا اقساط کوتاه مدت انجام می دهیم! در حالی که فروش اقساطی شرکت طولانی تر و بدون کارمزد است. این وضعیت سبب کاهش راندمان و سوددهی شرکت می شود.»

نظریان در خصوص رقابتی نبودن قیمت ها در فروشگاه نسبت به بازار، آن را ناشی از خرید اقساطی می داند و می گوید اگر همکاران نقدی خرید کنند قیمت ها رقابتی تر خواهد بود. در خصوص این که که قیمت ها در تعاونی ها به دلایلی چون تعلق سرمایه به اعضا، عدم پرداخت مالیات از جانب شرکت به مانند صنوف، خرید مستقیم و بدون واسطه از تولید کننده و نکته ی مهمتر عدم سوخت شدن مطالبات شرکت با توجه به کسر آن از حقوق اعضا؛ باید قیمت تمام شده در فروشگاه رقابتی تر باشد، نظریان توضیح قانع کننده ای ارایه نداد.

مدیر عامل این شرکت در خصوص کسری حدود سه میلیارد و پانصد میلیون ریالی که منتقدین به آن اشاره می نمایند توضیح داد که: «شرکت آماده ی حسابرسی است و حاضریم حتی از بیرون شرکت های حسابرسی این مهم را انجام دهند. انبارگردانی های ما دقیق است و بازرسین بر آن نظارت می کنند.» وی در خصوص رقم کسری مورد اشاره، وجود اشکال را پذیرفت و اذعان کرد: «در سال های آغازین ورود کامپیوتر به مجموعه ی شرکت متاسفانه در ثبت ورود، خروج کالا و نیز کالاهای مرجوعی انبار و فروشگاه دقت لازم از جانب کاربران صورت نمی گرفته و اختلاف پیدا نموده و در سال ۱۳۹۳ وقتی متوجه شدیم جلو آن را گرفتیم.»

یکی از بازرسین قبلی شرکت، ضمن تایید وجود این اشکال در سیستم انبارداری و فروش عنوان کرد: در حدود سال ۱۳۹۱ با پی گیری بازرسین؛ سیستم های انبار و فروشگاه به نرم افزارهای ورود و خروج آنی کالا مجهز شد و قرار بر حل این مشکل بزرگ بود اما متاسفانه گویا «کاربران» مسئول در این خصوص توجه لازم را نمی نمودند و مسئولان فروشگاه هم نظارت جدی نمی نمودند. در نتیجه «در» بر «همان پاشنه ی سابق» می چرخید.

در خصوص واگذاری غرفه ها به برخی از نزدیکان هیات مدیره و شائبه ی «فامیل سالاری» آقای مدیر عامل هر گونه تخلف در این خصوص را رد کرد و عنوان نمود:«غرفه های شرکت بر اساس تصمیم هیات مدیره ی وقت از طریق مزایده به افراد واگذار شده و سه ساله است.» تحقیقات ما حاکی از آن است بیشتر غرفه های فروشگاه در اختیار وابستگان سببی و نسبی اعضای هیات مدیره است.

نظریان هر گونه فروش قسطی خارج از قاعده را منتفی دانست اما توضیح داد: «اگر همکاری از فروشگاه قصد خرید قسطی داشته باشد میزان دریافتی واقعی او را چک می نماییم.» یافته های گزارش ما بخشی از ادعای مدیر عامل را تایید می کند اما به نظر می رسد این روش عمدی و سهوی به ویژه خواری برای برخی! و راهی برای فرار از پرداخت به موقع اقساط تبدیل شده است و در یک مورد (تصویر سند ارایه شده) یکی از اعضا با ۲۹۲میلیون ریال خرید؛ موفق می شود تعداد اقساط خود را به ۱۱۹(ده سال) برساند.

نظریان اشکالات بوجود آمده در روند برگزاری مجمع اخیر را ناشی از عدم پیش بینی حضور گسترده ی اعضا در مجمع عمومی دانست و اظهار امیدواری کرد بر اساس قانون و اساس نامه ی شرکت به زودی انتخابات برگزار و هیات مدیره و بازرسان جدید انتخاب شوند.

2

نتیجه گیری و ارایه ی راه حل

از زحمات و تلاش های اعضای هیات مدیره و مدیر عامل ها در گذشته باید سپاس گذار بود. اما باید پذیرفت که«هیچ کاری کامل نیست». برخی اشکالات با کمی دقت، وسواس، پی گیری و احساس بیشتر مسئولیت می توانست نباشد و بهانه ی این همه جدل و بی اعتمادی از بین رفته باشد. این ایرادها می توانست وجود نداشته باشد.راه حل های برون رفت از این وضعیت چیست؟

۱-ایجاد سایت رسمی اطلاع رسانی برای شرکت.

۲-عضویت و حضور گسترده،آگاهانه و موثر فرهنگیان در حرکت های صنفی از جمله انتخابات شرکت تعاونی مصرف و ادامه ی نظارت و مطالبه گری اعضا از مدیران شرکت.

۳-حضور افراد توانمند،آشنا به بازار و قواعد آن،دارای حوصله و وقت آزاد به عنوان کاندیدا.

۴-خرید نقدی و غیر نقدی اعضا از فروشگاه.

۵-اصلاح اساس نامه و ساختار مدیریتی شرکت و فروشگاه از جمله ممانعت از حضور هم زمان اعضای هیات مدیره به عنوان مدیر عامل یا مدیر داخلی.

۶-توجه به نقش مکمل اعضای هیات مدیره و بازرسان از یک طرف و مدیر عامل از طرف دیگر برای نظارت دقیق و آسیب شناسی مجموعه با هدف حراست بهتر از سرمایه های اعضا.

۷-ممانعت از استخدام منسوبین و مرتبطین با اعضای هیات مدیره و بازرسان.

۸-ممنوع شدن واگذاری غرفه ها به نزدیکان سببی و نسبی اعضای هیات مدیره و بازرسان.

۹-با توجه به اهمیت آشنایی با بازار سرمایه و پول؛ مدیر عامل از بین کسانی انتخاب شود که این تخصص را داشته باشد و یا شرکت با بهره گرفتن از کارشناسان این حوزه به عنوان مشاور زمینه ی خرید مناسب و سود آوری بیشتر را فراهم آورد.

۱۰-به کارگیری حسابرسان خبره و رسمی برای بررسی حسابها ، اموال و موجودی انبار حد اقل در پایان هر دوره و اریه ی نتیجه ی حسابرسی ها بر روی سایت شرکت.

۱۱- حاکمیت کامل قانون و ضابطه در ارتباط بین اعضا با مجموعه و اعمال بی کم و کاست آن برای همه با هدف جلوگیری از ویژه خواری.

۱۲- ارتباط و رفتار قانونمند اعضای هیات مدیره، بازرسان، مدیر عامل با یکدیگر و نیز با کارکنان فروشگاه.

۱۳- تلاش حداکثری برای جذب افراد توانمند و امانتدار به عنوان کادر فروشگاه به ویژه در بخش انبارداری.

رضا مهرداد

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.