به بهانه ی شروع به کار شورای پنجم شهر ; برگزیدگان جدید با انتظارات مردم چه می کنند؟

حبیب اله قربانی

کارشناس ارشد مطالعات جهان

 

عملکرد اعضای شورای هر شهری با سعادت و رفاه عمومی ساکنان آن شهر ارتباط مستقیم دارد. مردم برای شروع به کار اعضای منتخب شورا شمارش معکوس را شروع کرده اند. در قانون اساسی ایران وظایف شورای اسلامی شهر در ۳۴ بند تشریح شده است. علاوه بر انتخاب شهردار و نظارت بر شهرداری، بخشی از تصمیم گیری ها درباره ی امور مربوط به شهر طبق اصول ۷، ۱۰۰، ۱۰۱، ۱۰۲، ۱۰۳، ۱۰۵،  ۱۰۶ قانون اساسی،  اعم از مسائل اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی به منتخبین شورای شهر واگذار شده است. هرچند اهمیت وظیفه ی انتخاب شهرداری توانا و نظارت دقیق بر شهرداری به عنوان دستگاهی که می تواند در کاهش نابرابری و فقر موثر باشد با اهمیت است ولی زمانی اعضای شورا می توانند کارنامه ی قابل قبولی نزد مردم داشته باشند که وظیفه ی خود مبنی بر تلاش برای شناخت کمبود ها و نارسائی های شهر و برنامه ریزی برای حل آنها را به صورت علمی و عملی انجام دهند تردید نیست که بخش بزرگی از فقر، نابرابری و آسیب های اجتماعی کنونی معلول سوء استفاده و تبعیض هایی است که در نهادهای دولتی ریشه دوانده است و شورا می تواند در این زمینه مانند شمشیر دو دم عمل کند.

در این دوره امیدواری به بهبود عملکرد شورای جدید نسبت به گذشته بیشتر احساس می شود. انتخاب اعضای شورای شهر پنجم از ابعاد مختلف با انتخابات دوره های گذشته تفاوت داشت. در انتخابات این دوره، مردم با آگاهی بیشتری دست به انتخاب زدند. اگرچه هنوز تا انتخاب شایسته ترین ها برای شورای شهر فاصله داریم، اما تاثیر سفره های رنگین و وعده های دروغ و تطمیع یا انتخاب از روی عواطف و گرایشات قومی قبیله ای در این دوره نسبت به دوره ی گذشته کمتر بود. اکثر منتخبین مردم آگاهانه و بر اساس احساس مسئولیت شهروندان برگزیده شدند. عکس های رنگارنگ با ژست اکتور های سینما، شعارهای تبلیغاتی گوناگون، رزومه های من در آوردی و عنوان های مجعول نتوانست در انتخاب شهروندان ، انچنان تاثیر ویرانگری داشته باشد. به اعتقاد برخی از فعالین سیاسی پیش کسوت ، مردم برای انتخاب خود در اردیبهشت ۹۶ تقریبا نمره ی متوسط می گیرند.

نگاه به سوابق اجرایی، مدیریتی و کاری نامزدها یکی از معیارهای انتخاب آگاهانه است. سوابق نامزدها در این دوره نقش مهمی در انتخاب مردم داشت. از نظر اهالی شهر دو نفر از نمایندگان در دوره های قبل حضور نسبتا قابل قبولی در شورا داشتند که دوباره حکم نمایندگی برای ایشان زده شد. حسن شهرت، مشارکت در کارهای خیر و مردم داری عامل دیگری بود که به وسیله ی آن تعدادی از اعضا جواز وکالت نیشابوریان را اخذ کردند. برای بعضی از شهروندان بی پروایی و شجاعت در برابر پایمال کنندگان حق الناس و قانون اهمیت داشت. تعدادی از نامزدها به این صفت شهره بودند و منتخب مردم شدند. افزون براین نقش دانش و تخصص در انتخاب برخی از اعضای شورای شهر را نمی توان نادیده گرفت. کسانی که به باور مردم با تخصص خود می توانند در بهبود زندگی و رفاه شان تاثیر به سزایی داشته باشند. در جمع برای گزینش منتخبان ملاک های این دوره نسبت به دوره های قبل آگاهانه تر بود.

برآیند انتخاب آگاهانه ی نمایندگان شورای پنجم، افزایش انتظار شهروندان نسبت به حل خردمندانه ی مشکلات و نارسایی های شهر است. همانگونه که اشاره شد مردم با چشمان بسته نمایندگان عزیز خود را انتخاب نکرده اند که نسبت به عملکرد آنها بی تفاوت باشند. مردم می دانند که نمی شود فقط در موسم تبلیغات به میان آنها در مرکز یا حاشیه ی شهر رفت و عکس یادگاری گرفت. عکس ضرب المثل «چو دزدی با چراغ آید گزیده تر برد کالا» در این انتخاب صدق می کند. وقتی مردم آگاهانه به نمایندگان رای می دهند توقع رفتار آگاهانه و خردمندانه دارند. شهروندان نیشابوری انتظار دارند نمایندگان شان در شورا قبل از هر چیز به تکالیف روشن شان در قانون اساسی عمل کرده و با دور اندیشی به دنبال رفع موانع برای توسعه ی شهر و دیار خود باشند. قانون اساسی دست شوراها را برای گرفتن تصمیمات متناسب با توسعه و پیشرفت باز گذاشته است. بر اساس اصل ۱۰۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، « استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند». بنابراین برای فرار از مسئولیت، هیچ عذری از سوی منتخبین پذیرفته نیست.

متاسفانه تا کنون اکثر اعضای شورای شهر در ارتباط با وظایف مصرح خود در قانون اساسی فقط به روز مرگی بسنده کرده و برنامه ای ارائه نکرده اند. بدون برنامه ریزی جامع و عمل به آن، نمی توان به رشد و رفاه شهروندان امید بست. با تاسف تا کنون مردم نیشابور در هر دوره چند نفر را با هزار امید و آرزو و تبلیغات و وعده های دهان پر کن انتخاب کرده اند، و آنها نیز چند صباحی در شورای شهر باد به غبغب انداخته، جولان داده و برای خود به دنبال پرستیژ اجتماعی و… بوده اند تا دوره ی بعد، که پست خود را با حجم انبوهی از مشکلات، به منتخبین بعدی واگذار می کرده اند. اینک نمی توان همچون گذشته کشتی شکسته شهر و شهرداری را با انواع مصائب و آسیب هایی که درگیر آن است با امید برخاستن باد مساعد به ساحل آرامش رساند. علاوه براین تردید نیست که بدون شناخت درست و استفاده از تجربیات علمی جوامع توسعه یافته ی دیگر،  نمی شود بر غول فقر، بیکاری و آسیب هایی اجتماعی حاکم بر شهر نیشابور غالب شد.

خوشبختانه شنیده شده برگزیدگان مردم در شورای پنجم، تاسیس و یا تشکیل اتاق فکری مرکب از اساتید و متخصصین مرتبط با امور شهر را به عنوان یکی از اهداف خود در دستور کار دارند. جلسات هم اندیشی اعضای شورای پنجم تا کنون مردم را امیدوار می سازد که آنها بتوانند به کار و خرد جمعی وفا دار باشند. کار و خرد جمعی اگرچه در ابتدا سختی های خاص خود را دارد لکن تداوم و استمرار آن موجب می شود هم خود نمایندگان و هم مردم از نتایج سودمند آن بهره مند شوند. امید است اعضای شورا بتوانند با تشکیل اتاق فکر و عمل به پیشنهادات و برنامه های آن اعتماد افکار عمومی را جلب و برای دور بعدی نیز، افتخار نمایندگی مردم را به دست آورند.

با این وجود برای اتخاذ هر تصمیمی، به ویژه تصمیمات مرتبط با سرنوشت و سعادت مردم، اصل نخست آمایش شهری و اطلاع از نقطه ای است که قرار است برنامه ها بر اساس آن تدوین شود. در حقیقت تا ندانیم کجا هستیم نمی توانیم مشخص کنیم می خواهیم به کجا برویم! با تاسف شهروندان نیشابور و ایضا ایران، همیشه زخم چوب تصمیمات خلق الساعه را خورده اند. اعضای محترم شورای شهر، پیش از هر تصمیمی، باید نسبت به ساختار شهرداری و منافذ تبعیض و سوء استفاده در آن شناخت دقیق و علمی به دست آورند. همچنین باید از نقاط ضعف و قوت خانواده ها، اقتصاد، آموزش، فرهنگ و حتی سیاست در شهرستان به کمک کارشناسان خبره اطلاعات موثقی به دست آورند. پس از آن به دنبال تدوین برنامه های جامع و دور اندیشانه باشند.

شهروندان نیشابور با هدف رفع مشکلات و رفاه خود این بار بسیار عقلانی تر از گذشته پای صندوق های رای رفتند و به زعم خود، شایسته ترین ها را برای اداره ی امور شهر برگزیدند. امید است اعضای شورا نیز با تکیه بر این پشتوانه بتوانند انتظارات به حق مردم را برآورده کنند. قانون گرایی، برخورد با تبعیض و سوء استفاده از بیت المال، تلاش برای تعدیل نابرابری در مناطق مختلف شهر و نگاه علمی به نارسائی ها از جمله انتظاراتی است که علی رغم تقاضای مردم تا کنون بی جواب مانده است. برگزیدگان عزیز جدید با این انتظارات چه می کنند؟

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.