بهداشت روانی زنان شاغل

بهداشت روانی زنان شاغل

دوستان سلام، اگر این باور عمومی را بپذیریم که بهترین شغل برای بانوان در جامعه ما، استخدام در آموزش و پرورش است، این حقیقت را هم باید بپذیریم که حدود یک ماه دیگر تعطیلات این عزیزان به پایان می رسد.از طرفی عده زیادی از زنان در مشاغلی هستند که تعطیلات تابستانی ندارند ، مانند کارمندان سایر ادارات دولتی، بانکها، شرکت های دولتی و بخش خصوصی که تقریبا تمام سال را مشغول کار هستند.همسران این تلاشگران در کنار شغل خود وظایف دیگری هم به عهده دارند که اگر مشغله کار و زندگی آنها را از خودشان غافل کند خیلی زود پژمرده می شوند.

هرچند این موضوع بیشتر شامل زنان شاغل متاهل است اما به کار بستن این توصیه ها توسط زنان متاهل خانه دار نیز خالی از لطف نیست.خانم های شاغل متاهل دغدغه های فراوانی دارند و با عوامل مضطرب کننده زیادی در طول روز مواجه می شوند. از آنها انتظار می رود هم مادران مهربان و دلسوزی باشند، هم همسر وفادار و جذابی باشند و هم به عنوان یک کدبانو کارهای مربوط به منزل را به نحو احسن انجام دهند.تمام این خواسته ها در حالی است که گاهی اعضای خانواده یادشان می رود این بانوی فداکار شاغل هم هست.

موضوع بحث ما این است که با وجود این همه مشغله و کارزیاد، خانم ها چطور می توانند آرامش خود را حفظ کنند. زمان اجرای هریک از این پیشنهادها از صبح که بیدار می شوید تا انتهای شب که می خوابید می تواند باشد، انتخاب زمان مناسب بستگی به شغل شما و شرایط زندگی مشترک با خانواده دارد.

  • به دوستان خود تلفن کنید: به کسی تلفن کنید که همیشه لبخند به لب های شما می آورد. به او بگویید به فکرش بوده اید .بیشتر شنونده باشید، بگذارید با تعریف لطیفه و کارهای با مزه اش شما را به وجد بیاورد.دوستان واقعی آنها هستند که درزمان نیاز حضور دارندارتباط با زنانی که همواره نا امید هستند و مدام از بدبختی های داشته و نداشته شان حرف می زنند، خوب نیست.
  • به عکس دوران کودکی فرزندانتان نگاه کنید: خانم های مخاطب این نوشتار اغلب متولدین دهه چهل و پنجاه شمسی هستند که اکنون فرزندانشان بزرگ شده اند و حتی بعضی نوه هم دارند و گرنه متولدین دهه شصت که به واسطه مدیریت عالی بعضی از آقایان یا شغل ندارند یا همسر و فرزند ندارند. گواه این ادعا سیل اعتراض و انتقاد به همین آزمون استخدامی آموزش و پرورش درروزهای اخیر است. «ببخشید قرار بود مثبت باشیم!» دیدن عکس کودکی فرزندان ، شیطنت و با نمک بودن آنها را به خاطر شما

می آورد و از اینکه شما آنها را به دنیا آورده اید به خودتان افتخار کنید.کودکان لبخند معصومی دارند، شما می توانید با نگاه کردن به لبخند آنها مقدار زیادی از تنش درونی تان را از بین ببرید . اگر هم از عده معدودی از خانم های شاغل متاهل و جوان هستید که خوش به حالتان ،کودکانتان حضور دارند و نیازی نیست به آلبوم عکس مراجعه نمایید.

  • فیلم خنده دار نگاه کنید و بخندید: توصیه اکید می کنم دیدن فیلم ها را در زندگی جدی بگیرید و اگر تاحالا فیلم های جنایی یا تراژدی نگاه می کردید از امروز دیدن چندباره فیلم های کمدی را در برنامه زندگی خود بگذارید. فیلم های خارجی چارلی چاپلین و لورل و هاردی و فیلم های داخلی مارمولک، طبقه حساس، گشت ارشاد و سریالهای پژمان، چارخونه و مجموعه کارهای مهران مدیری را بارها ببینید و هربار از ته دل بخندید. ضمنا سینمای ممتاز و درجه یک شهرمان را ازیاد نبرید، خصوصا حالا که پردیس شده و شما حق انتخاب دارید و مثلا این روزها می توانید “گینس” را ببینید و بخندید.
  • دوش بگیرید و در حمام با صدای بلند آواز بخوانید: این هم یکی از راههای رسیدن به آرامش است.دوش بگیرید وهمزمان آهنگی را با صدای بلند بخوانید و اصلا نگران قضاوت دیگران نباشید. بگذارید بگویند صدایت فقط برای داخل حمام خوب است ، یا بگویند مگر به سرت زده. البته گوش سپردن به موسیقی و حرکات موزون را هم از یاد نبرید.درست است که رقص از هنرهای هفت گانه بوده و بهترین داروی سلامتی جسم و روان است اما شما می توانید به جای رقص از حرکات موزون لذت ببرید.
  • آشپزی کنید: من هم می دانم که شما به عنوان یک همسر کدبانو تقریبا هرروز آشپزی می کنید اما منظور من از آشپزی این است که این بار آشپزی را نه به عنوان یک وظیفه همیشگی بلکه به عنوان یک تفریح و سرگرمی انجام دهید. لازمه این کار این است که قید پختن غذاهای تکراری را بزنید و با مراجعه به کتاب آشپزی یا اینترنت غذایی هیجان انگیز، متفاوت و البته متناسب با ذائقه خود و

خانواده تان پیدا کنید و آن را بپذید.اگر بتوانید با دوستان یا خانواده و فامیل که اهل بگو بخند هستند برنامه مسابقه ای «بفرما شام» درست کنید که عالی است.

  • گل کاری کنید: حتی اگر خانه بزرگی ندارید بازهم می توانید با نگهداری از چند گلدان کوچک فضای خانه یا محل کارتان را عوض کنید.رسیدگی به گلها فارغ از همه استرس های روزانه برایتان آرامش به ارمغان می آورد. اصلا می توانید چند گیاه کاربردی مانند شوید، جعفری و نعنا را داخل گلدان و کنار پنجره آشپزخانه تان قرار دهید و هر از گاهی چند برگی را برای معطر کردن داخل غذایتان بریزید…. مطمئن هستم اکنون یک بار دیگر این متن را با دقت بیشتری می خوانید و با بکار بستن نکاتی که گفتم ، مدیریت زندگی تان را به دست می گیرید.
به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.