برگزاری همایش علمی «فیروزه، صنعت و فرهنگ» در اردیبهشت ماه ; نیشابور به دنبال تراشیدن «فیروزه ای دیگر»

 

آزاده مهدیار

امروز به جوانانی نیاز داریم که با خلاقیت به فیروزه غنای بیشتری بخشند

نشست خبری و تبادل نظر پیرامون برگزاری «همایش ملی فیروزه، صنعت و فرهنگ» در دانشگاه نیشابور برگزار شد، همایشی که در روزهای دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم اردیبهشت ماه در نیشابور برگزار خواهد شد و به گفته مسئولان ستاد برگزاری همایش، شاهد برنامه ای متفاوت با سایر همایش ها خواهیم بود.

در این نشست گاراژیان، دبیر ستاد برگزاری همایش، فیروزه را یک مولفه فرهنگی دانست که می توان از منظرهای مختلف پژوهشی به آن پرداخت.

عمران گاراژیان ادامه داد: این همایش که بیش از یک سال و نیم از پیگیری آن می گذرد، در چهار محور زمین شناسی (اکتشاف و معدن کاری)، گوهر شناسی (تجارت و برند)، انسانی و اجتماعی (دینی، الهی، احادیث، باورها و دانش عمومی) و باستان شناسی برگزار خواهد شد و با فراخوان ارائه مقالات پژوهشی از سراسر کشور و با بررسی هیئت داوری مجرب جهت ارائه در همایش انتخاب خواهد شد.

گاراژیان در رابطه با ضرورت برگزاری این برنامه، از فعالیت های غیر تخصصی و سوءمدیریت ها و موج سواری ها در بهره برداری از این معدن که در طول تاریخ مکرر انجام می شده سخن گفت و افزود: امروز به جوانانی نیاز داریم که فیروزه را به خوبی بشناسند و با خلاقیت خود آن را غنای بیشتری بخشند.

در ادامه این نشست، فضلیانی، دبیر اجرایی همایش، نیز با بیان این که نیشابور به پشتوانه فرهنگی و تاریخی اش، بهترین گزینه برای برگزاری این مراسم است، اظهار داشت: در زمینه فیروزه متاسفانه مشکلات زیادی وجود دارد، می توان گفت در این حوزه همه چیز غیر علمی است و اطلاعات عمومی و حتی مسئولان شهرستان غیرتخصصی است، فیروزه از تراش کاری گرفته تا تجارت نیازمند پردازش علمی است.

فضلیانی در رابطه با اجرای این همایش از تشکیل ۸ کمیته برگزاری از مهر ماه و در نظر گرفتن پنل های تخصصی، نمایشگاه تخصصی صنعت و معدن و بازدید از معدن به عنوان سرفصل همایش خبر داد و گفت: دانشگاه نیشابور، فرمانداری شهرستان فیروزه و فرمانداری نیشابور و معدن فیروزه به عنوان برگزار کننده این برنامه هستند و حامیان علمی، مالی و معنوی که تا به حال اعلام آمادگی کرده اند، شامل سازمان میراث فرهنگی کشور، پژوهشگاه گردشگری، دانشگاه شهید بهشتی، معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری، موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران، پژوهشکده تاریخ اسلام، انجمن ژئوپلیتیک ایران، موسسه فرهنگی «سرای فردوسی»، سازمان اکتشافات کشور، نظام مهندسی کشور، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، شهرداری نیشابور، بانک شهر و مجتمع فولاد شهرستان است.

فضلیانی در پاسخ به دستاورد ملموس این همایش گفت: درست است که در دنیا، فیروزه ایران برند خود را دارد اما برند فیروزه نیشابور نیاز به دفاع دارد، برای شناسنامه دار کردن فیروزه اداراتی چون میراث فرهنگی و استاندارد صنایع معادن دخیل اند و نیاز است استاندارد تعریف شود تا تفاوت فیروزه نیشابور با فیروزه در سایر مناطق از جهت عناصر فرعی و همراه رنگ، جلا، شفافیت مشخص شود، برای این شناسایی چنین همایشی ضرورت دارد تا به برند سازی مد نظر برسیم.

مسئول کمیته آموزشی همایش در رابطه با نشست های تخصصی برنامه، از پذیرش ایده ها و راهبردهای آنانی که در این حوزه به طور جدی کار کرده اند سخن گفت.

زهرا مختاری همچنین فیروزه را دارای وجوه ناشناخته زیادی دانست و افزود: در مقدمه این همایش راه برای ارائه مقالاتی که از باب فرهنگی و تاریخی و نه تخصصی صرف به فیروزه پرداختند هم باز است، ما می دانیم باورهای مردمی و آنچه دین اندیشان از آن منظر می نگرند، جای بحث و بررسی دارد و به همین دلیل این مدخل را هم در همایش گنجاندیم که مقالات در این حوزه با بررسی هیات داوری در یک سطحی از استاندارد قرار خواهد داشت.

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.