اضطراب و امتحان

اضطراب و امتحان

اضطراب چیست؟

معمولا وقتی نام آزمون وامتحان به میان می آیدهمراه باآن ترس واضطراب نیز تداعی میشود.اضطراب نوعی احساس ترس و ناراحتی بی دلیل است که باعث اشتغال ذهنی فرد و فرار او از موقعیت نا خوشایند می شود.اضطراب گاه مانع فعالیتهای فرد می شود و گاه در فعالیتهای او خلل بوجود می آورد.

– اگر گمان می کنید موقعی خانواده و دوستانتان شما را خواهند پذیرفت که کارها و مسؤلیتهای محول شده را به گونه ای برجسته و کامل انجام دهید.

– اگر احساس می کنید که باید مطابق میل دیگران رفتار کنید، و در حد انتظار آنها ظاهر شوید، در غیر اینصورت مورد احترام واقع نخواهید شد.

– اگر از آوردن نمره های پایین و متوسط می ترسید و احساستان این است که آبرویتان از دست می رود.

– اگر انتظار دارید موفقیتهایتان برجسته و نمایان شود و گمان می کنید در غیر اینصورت هیچ ارزشی نخواهید داشت این نگرانیها و هراسها شما را از رسیدن به هدف باز می دارد و اعتماد به نفس شما را در جنگ با مشکلات کاهش می دهد و ایجاد اضطراب از جمله اضطراب امتحان می کند.

اضطراب امتحان اضطرابی است که از پیش از جلسه امتحان شروع می شود و در جلسه امتحان به اوج خود می رسد.

اضطراب قبل از امتحان:

۱- اگر نسبت به درس یا مطالعه بی میل هستید، تسلیم بی میلی خود نشوید. به مرور به درس و مطالعه علاقمند خواهید شد. شروع کنید،امتحان کنید، تجربه کنید.

۲- به جای اضطراب از امتحان، درستان را به چند بخش تقسیم کنید و هر زمان روی بخشی از آن کار کنید. می بینید موفق شدن آنقدرها هم دور از دسترس نیست.

۳- وقتی احساس می کنید، اضطراب مانع تمرکز حواستان می شود و شدت آن به اندازه ای است که مفهوم یک جمله را هم درک نمی کنید، خودتان را بیازمایید کتاب را ببندید و جمله را تکرار کنید. اگر نیاموخته اید نگران نشوید دوباره کتاب را باز کنید و مطالب را با صدای بلند بخوانید، سپس کتاب را ببندید، این بار خواهید توانست مطلب فرا گرفته را بخاطر بیاورید. تمرین و جدیت شما نیرویی عظیم تر از نیروی اضطراب است.

۴- به خود بگویید و تکرار کنید. شروع هر کاری آن چنانکه باید خوشایند نیست. وقتی کمی پیشرفت کردم انگیزه بیشتری پیدا خواهم کرد.

۵- اگر در حین مطالعه حواستان پرت می شود چند دقیقه زنگ تنفس به خود بدهید و در طی این مدت هر چه می توانید در رؤیاها و تخیلاتتان سیر کنید و به مسایل و مشکلاتتان بیندیشید. پس از زنگ استراحت مجدداً به مطالعه بپردازید. فقط مطالعه کنید. این ترفند شما را از حواسپرتی و خیالبافی در حین مطالعه، نجات خواهد داد.

آرام و سعادتمند باشید

نویسنده :علیرضا حدادی

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.