اضطراب جدایی (روزهای نخستین مدرسه)

3612139_411

به زبان ساده اضطراب وتنش روحی روانی است  که در نتیجه جدایی و دوری از والدین برای کودک پیش می آید.

علمای تعلیم و تربیت همواره از سه جدایی دردناک در مسیر رشد انسان نام می برند:

-جدایی جنین از بندناف

-جدایی کودک از مادر در اولین تجربه های  اضطراب جدایی

-جدایی روح از جسم

موارد اول و سوم در هاله ای از ابهام و پیچیدگی قرار دارند وخیلی قابل مدیریت نیستند. لیکن برای مورد دوم می توان با داشتن برنامه وهماهنگی لازم از سختی و رنج این تنش کاست.

از آنجا که اولین ها همیشه اثر مهم و ماندگاری در نهان خانه ذهن ما دارند چقدر خوب است که با اتخاذ روش ها یی چند خاطره ای خوش از اولین روز مدرسه برای فرزندمان بجا بگزاریم تا بجای تجربه ی تنش و اضطراب از اولین روز مدرسه برایشان طعمی شیرین و خاطره ای دل پذیر باشد.

لذا موارد ذیل به اختصار پیشنهاد می گردد:

– برگزاری جشن شکوفه ها یک روز قبل از بازگشایی مدارس:  جهت آشنایی دانش آموزان پایه اول با محیط آموزشگاه برگزار می گردد ، حضور در این جشن به دانش آموزان جهت ایجاد سازگاری بهتر  کمک مطلوبی می کند.

– معرفی درست محیط مدرسه برای کودک:  مدرسه برای  کودک یک محیط ناشناخته است .خود این ابهام منبع اضطراب است. نوع معرفی محیط مدرسه توسط والدین برای کودک در میزان اضطراب موثر است .گاه والدین جوان هنگام معرفی مدرسه به کودک آنجا را محیطی دارای نظم و قانون سخت معرفی می کنند که در صورت کوتاهی کودک توسط معلم ومدیر تنبیه خواهد شد .بی شک این نوع معرفی می تواند در افزایش اضطراب دانش آموز موثر باشد.برعکس با معرفی مناسب مدرسه  وتاکید بر جنبه های جذاب آن برای کودک می توان از اضطراب آن کاست .

– گفتن خاطرات والدین : والدین با بیان خاطرات جذاب و شاد دوران کودکی و روزهای مدرسه و تاکید بر بازی های کودکانه می توانند در ذهن کودک تصویر مناسب و جذابی از محیط مدرسه بسازند.

– ایجاد جذابیت اول مهر برای کودک: می توان همه ملزومات و وسایل مدرسه کودک را در مدت کوتاهی و با مراجعه به یک فروشگاه بزرگ تهیه کرد.اما بهتر است فرصت بیشتری به این کار اختصاص داد و جهت آشنایی ذهنی کودک  هر بار که به بازار می رویم با همراه بردن کودک و خرید بخشی از وسایل مورد نیاز با رعایت علاقه و سلیقه  کودک بخشی از ملزومات و لوازم التحریر تهیه گرددواستفاده از آنها به روز اول مهر وعده داده شود به نحوی که کودک انتظار اول مهر ماه را داشته باشد.

– آشنایی قبلی با محیط آموزشگاه و مسیر رفت و آمد : چند روز قبل از مدرسه  می توان  کودک را به نزدیک مدرسه برد و به او گفت اینجا مکانی ست که شما روزهای آینده با دوستان خوبت  در اینجا درس خواهی خواند و به تو خیلی خوش خواهد گذشت .

– هماهنگی با کودکان ودوستان آشنا :آگاهی از حضور فرزندان فامیل یا کودکان همسایه که با کودک ارتباط خوبی دارند در آموزشگاه  می تواند در سازگاری بیشتر کودک با محیط مدرسه کمک شایانی کند.

– هماهنگی با معلم ومدیر آموزشگاه : ارتباط موثر والدین با مربیان ، مطرح کردن موضوع ، مشورت و هم فکری کردن با یکدیگر وشناسایی روحیات کودک کمک مطلوبی به حل مشکل می نماید .

– خونسردی : مانند خیلی از مسایل و مشکلات گذر زمان نیز در حل این موضوع موثر است لیکن خونسردی والدین و مربیان در رویارویی با این کودکان و پرهیز از بزرگ کردن مشکل کمک  مهمی به حل موضوع خواهد کرد.

– هماهنگی با سرویس مدرسه : سرویس مدرسه پل انتقال دانش آموز ازخانه به مدرسه است و در ذهن کودک خردسال  سرویس بخشی از محیط مبهم آموزشی است .یک سرویس مناسب وراننده آگاه و مهربان در روزهای نخستین مدرسه نقش مهمی در کاهش تنش ایفا خواهد کرد.

– کمک گرفتن از مشاور: تفاوت های فردی و دنیای خاص کودکانه  سبب خواهد شد گاهی با مراجعه به یک مشاور کودک وبیان شرایط ویژه از آنان در حل مشکل کمک خواست.

– حساسیت زدایی منظم ، روشی است که توسط برخی همکاران مشاور جهت حل موضوع پیشنهاد می گردد در این روش مادر ساعت اول کنار دانش آموز حاضر می شود اما در ساعات بعد در کلاس  دانش آموز اما با فاصله از دانش آموز قرار می گیرد و در ساعت پایانی کلاس را ترک کرده ودر سالن به انتظار کودک می نشیند.در این روش به مرور فاصله زمانی و مکانی مادر با کودک افزایش می یابد تا جایی که کودک بتواند بدون حضور مادر مدرسه را تجربه نماید. این روش ممکن است برای دانش آموزانی که وابستگی شدیدی دارند چند روزی طول بکشد .

– بازی درمانی : بازی  درمانی به عنوان یک روش فوق العاده موثر در حل بسیاری از مسایل کودکان بویژه موضوع اضطراب روزهای نخستین مدرسه  کاربرد دارد.

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.