استرس مثبت- استرس منفی

استرس مثبت- استرس منفی

بر عوامل مخل آرامش تان غلبه کنید

اگرخوانندگان و مخاطبان عزیز به یاد داشته باشند، درشماره قبل راه های ایجاد آرامش در خانواده تا حدودی بیان شد و توضیح داده شدکه اگر بخواهیم خانواده آرامی داشته باشیم، ابتدا باید از خودمان شروع کنیم وسعی کنیم ویژگی ها و صفات نامطلوبی را که باعث برهم زدن آرامش روانی می شود، ازخودمان دور کنیم که به این صفات در شماره قبلی اشاره گردید. اما بدلیل این که هفته گرامی داشت بهداشت روان (۲۴ تا ۳۰ مهرماه) راپیش روداریم دراین مقاله به موضوع نحوه مقابله بافشارهای روانی اشاره می شود.

فشار روانی یا استرس چیست؟

تغییر شغل، تنش های خانوادگی، مرگ عزیزان، ازدواج، تغییرشغل، مشکلات اقتصادی و… ممکن است در انسان وضعیتی ایجاد کند که روان شناسان آن را فشارهای روانی، یا استرس، می نامند. به عبارت دیگر استرس عبارت است از واکنش های فیزیکی، ذهنی و عاطفی که در نتیجه «تغییرات» و نیازهای زندگی فرد تجربه می شوند. این تغییرات می توانند بزرگ یا کوچک باشند. «پاسخ» افراد به تغییرات زندگی متفاوت است. استرس مثبت می تواند یک «انگیزش» دهنده باشد در حالی که استرس منفی می تواند در زمانی که این تغییرات و نیازها، فرد را شکست می دهند، ایجاد شود.

علائم استرس

کم حوصلگی، سردرد، تغییر ضربان قلب، خستگی جسمی، خشم و پرخاشگری، بی خوابی، فشار در سینه، اختلال گوارشی، سوزش معده، عرق کردن، خشکی دهان، بی‌اشتهایی، داغ شدن و یا سرد شدن بدن، غمگینی، لرزش بدن، میل به سیگار، از دست دادن تمرکز، احساس سرگیجه، تغییر تنفس، تکرر ادرار، کم شدن حافظه، دردهای بدنی پراکنده، آه کشیدن، تمایل به تنهایی، آشفتگی، التهاب، سرخ شدن پوست صورت و… نشانه های وجود استرس هستند. اکثر اوقات استرس ها از حد ظرفیت روانی فرد که بیشتر می شوند، خودشان را به صورت یک بیماری جسمی نشان می دهند. مانندبیماری زخم معده، فشارخون، میگرن ،کمردرد، بیماری های قلبی و حتی سرطان. معمولا این نوع بیماری ها بیشتر منشا روانی دارند.

با فشارهای روانی چگونه مقابله کنیم؟

برای مقابله با استرس عمل به توصیه های زیرمی تواند مفید و موثر واقع گردد:

۱- به خاطرداشته باشید که استرس و فشار روانی پدیده ای است عمومی و فراگیر، پس برای مقابله با آن نخست باید آن را پذیرفت.

۲- به جای آن که در فکر از بین بردن منابع فشار باشید، تلاش کنید قدرت مقابله خود را افزایش دهید. همان گونه که برای مقابله با سرما به تجهیز منزل خود با بخاری می پردازید.

۳- اگر در موقعیتی قرارمی گیرید که فشار کار و مسئولیت، کنترل شما را به دست می گیرد، با استراحت، سرگرمی های مناسب و مرخصی های کوتاه مدت و رفتن به مسافرت، آرامش طبیعی را به زندگی خود برگردانید.

۴- توجه داشته باشید که پناه بردن به دامان سیگار یا مواد مخدر نه تنها از فشارهای روانی شما نمی کاهد بلکه اراده شما را تضعیف و اعتماد به نفس شما را از بین می برد.

۵- درهنگام عصبانیت از عملی که از همسر یا فرزند یا دوست تان سرزده است، توجه داشته باشید که او دشمن شما نیست ومراقب باشید؛ چون تحت فشارروانی هستید رفتار منفی دیگران را بیش از اندازه بزرگ نکنید.

۶- نحوه مقابله شما با مشکلات، الگوی فرزندان تان خواهدبود. اگر به سرنوشت فرزندتان علاقه دارید، به او الگوی غیرمنطقی، شتاب زده و پرخاشگرانه هدیه نکنید.

آرام و شاد باشید.

نویسنده :علیرضا حدادی

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.