اداره ثبت احوال؛ از تغییر سن تا تغییر «جنسیّت»! نخستین شناسنامه در نیشابور برای چه کسی صادر شد؟ چه کسانی و چگونه در نیشابور می توانند کارت ملی هوشمند بگیرند

 

png_coverالهام صادقی– سوم دی ماه سالروز تاسیس سازمان ثبت احوال در سال ۱۲۹۷ و  متعاقبا دادن اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی است که این روز به عنوان روز ثبت احوال در تقویم رسمی کشور ثبت شده است. اداره ثبت احوال در نیشابور اما در سال ۱۳۰۵ تاسیس گردید و شاید برای شما جالب باشد که بدانید، اولین شناسنامه را برای شاهزاده حسین علی میرزا ساعد نیری و همسرش امین السلطنه، حاکم وقت نیشابور صادر کرد که در خراسان به عنوان اولین شناسنامه شناخته می شود.

به بهانه این روز گفت و گویی با رئیس اداره ثبت احوال نیشابور، درباره خدماتی که این اداره ارائه می دهد، داشته ایم.

داوود کوشکی رییس اداره ثبت احوال نیشابور گفت:  ثبت ولادت و صدور شناسنامه نوزاد،  ثبت وفات و صدور گواهی فوت، تعویض شناسنامه، صدور شناسنامه المثنی، تکمیل تحولات شناسنامه، حل اختلاف، پاسخ به استعلامات مراجع (نیروی انتظامی، شورای حل اختلاف، دادگستری و…) رسیدگی به اختلافات شناسنامه ای با سند در هیئت حل اختلاف مستقر در خود اداره ثبت احوال، دفاع از  حیثیت اسناد سه جلی در محاکم قضایی، تشکیل کمیسیون تشخیص سن در اداره،  اعلام جرم به محاکم قضایی علیه کسانی که شناسنامه را جعل و تحریف می کنند، از  مهم ترین ماموریت های قانونی این اداره است.

وی با بیان این که بیشترین مراجعات برای ولادت ها، تعویض شناسنامه و کارت ملی هوشمند است؛ عنوان کرد: کارت هوشمند ملی آخرین پروژه سازمان ثبت احوال است که از اسفند سال ۹۳ آغاز شده و همچنان ادامه دارد. سازمان ثبت احوال کشور به عنوان مرجع امور هویتی کشور، در نظر دارد تا طی یک طرح برنامه‌ریزی شده، کارت های ملّی هوشمند را جایگزین کارت های ملّی فعلی کند. علاوه بر کاربردهای قبلی کارت ملّی، کارت‌های جدید به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک و حرکت به سمت جامعه اطلاعاتی، این فرصت را فراهم می کند تا افراد به شیوه ای امن وارد فضای دیجیتالی شوند.

همچنین با پیاده‌سازی طرح کارت ملّی هوشمند، این امکان فراهم می‌شود که خدمات به روشی ساده، سریع و با کیفیت بالاتر به مردم ارائه شوند. این موضوع می‌تواند موجب بهبود سطح کیفی زندگی مردم شود و دارندگان این کارت به وسیله ی بارکدی که برروی آن وجود دارد می توانند از خدمات ادارات مختلف بدون نیاز به مدارک دیگری بهره مند شوند.

وی در مورد روند ثبت نام کارت هوشمند ملی نیز افزود: مرحله ی پیش ثبت نام و ثبت نام در اداره ی پست انجام و صدور و تحویل این کارت در اداره ثبت احوال انجام می شود.

اما کوشکی درباره مراجعات در زمینه تغییر سن، به خیام نامه گفت: این درخواست در شهرستان نیشابور بسیار کم است و شاید سالانه ۱۵ نفر خواهان تغییر سن باشند و اکثر مراجعه برای این منظور کارهای شخصی مانند بازنشستگی زود هنگام، گرفتن کفالت برای نظام وظیفه و… است. برای این منظور  کمیسیونی۵نفره متشکل از رییس دادگاه که رییس کمیسیون نیز هست، نماینده ای از پزشکی قانونی، نماینده ای از شورای شهر، بخشدار و اداره ثبت احوال است، که در این کمیسیون اعضا با توجه به چهره ی ظاهری فرد با سن شناسنامه ای اگر تفاوت فاحشی داشته باشد و ملاک هایی دیگر، با تصویب اکثریت اعضا، رای نهایی را صادر می کنند و برای کسانی که از شناسنامه خواهر یا برادر متوفی استفاده نموده اند با درخواست متقاضی مبنی بر عدم تعلق در محاکم قضایی و در صورت تایید آن مراجع شناسنامه صادر می شود.

وی به شرایط تعویض عکس شناسنامه نیز اشاره کرد و افزود: افراد از سن ۳۰سال به بالا می توانند درخواست تعویض عکس شناسنامه داشته باشند و در واقع هر سی سال این امکان وجود دارد، همچنین اگر به هر دلیلی  شناسنامه خراب و غیر قابل شناسایی باشد می توانند تقاضای  تعویض عکس شناسنامه را داشته باشند.

کوشکی درباره حذف طلاق  از شناسنامه زوجین، اظهار کرد: تنها در نوعی از طلاق به نام بائن که در آن خانم دوشیزه است و زندگی مشترک خود را آغاز نکرده، در صورت طلاق می تواند آن ازدواج را از شناسنامه خود پاک نماید که در آن نام زوجین از شناسنامه ی طرف مقابل حذف می شود که بیشترین تقاضاها برای تعویض شناسنامه در این مورد نیز است.

وی گفت: یکی از  وظایفی که به سازمان ثبت احوال محول شده، تغییر نام است که قبلا در اختیارات دادگستری بود. گفتن این نکته ضروری است که هر نامی را نمی شود تغییر داد. اسامی ائمه اطهار(ع) قابل تغییر نیستند مثلا با  تغییر نام فاطمه به ملیکا موافقت نخواهد شد اما مواردی را که می توان تغییر داد شامل: نام هائی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می شود؛ مانند : عبداللات ، اسامی مرکبی که عرفاً یک نام محسوب نمی‌شوند (اسامی مرکب ناموزون) مانند: سعید بهزاد، اسامی زننده و مستهجن، نام هائی که موجب تحقیر اشخاص بوده و یا معنای لغوی آن در جامعه قابل پذیرش نباشد. مانند: گدا، حذف کلمات زائد و غیر ضرور در نام اشخاص و تغییر نام کسانی که تغییر جنسیت داده اند، اسامی نامتناسب با جنس و ملاک هایی دیگر… مد نظر است.

ادامه از صفحه ۶ : رئیس اداره ثبت احوال درباره تغییر نام خانوادگی نیز عنوان کرد: هرکس می تواند پس از رسیدن به سن قانونی (۱۸سال) طبق ملاک های سازمان ثبت احوال نام خانوادگی خود را از طریق انتخاب واژه ای بلامعارض (فرد دیگری دارای حق تقدم آن «فامیلی» نباشد) یا با اجازه از دارنده حق تقدم برای یک بار تغییر دهد. اگر نام خانوادگی اسم مکان، حرفه و شغل، طایفه و زمان و عدد، مستهجن و… باشد قابل تغییر است. به این صورت که  دو نوع دفتر داریم دفتر پیشنهادی و دفتر حق تقدم که دارنده حق تقدم نام خانوادگی کسی است که برای اولین بار در قلمرو هر اداره ثبت احوال مستقل، نام خانوادگی به نام او ثبت شده باشد. (ملاک تشخیص ، تاریخ صدور سند سجلی یا شناسنامه خواهد بود).

وی افزود: کسانی که مدارک خود را به هر دلیلی از دست می دهند می توانند فتوکپی مدارک خود را به اداره ثبت احوال ارائه دهند و بعد از یک ماه مدارک المثنی خود را دریافت کنند.کوشکی در پایان افزود: افرادی که به سن ۱۵ سال تمام رسیده و تاکنون کارت شناسایی ملی خود را دریافت ننموده و کسانی که مشخصات هویتی خود را تغییر داده و تاکنون نسبت به تعویض کارت ملی خود اقدام نکرده اند می توانند با مراجعه به پورتال پیش ثبت نام کارت هوشمند ملی به آدرس www.ncr.ir  نسبت به ثبت نام اولیه و پس از تایید مشخصات هویتی توسط سازمان ثبت احوال کشور(حدود یک تا دو هفته پس از ثبت نام اولیه)، نسبت به «نوبت گیری» برای مراجعه حضوری به اداره ثبت احوال نیشابور اقدام نمایند.

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.