آرامگاه هر قدیس یک بنگاه مالی

بخش سوم

در دو شماره ی قبل به بخشی از دلایل رویگردانی مردم اروپا از دین رسمی وحکومتی اشاره گردید و بیان شد که در قرون وسطی مقام عالی پاپ و مبلغان رسمی وی ، خود را نمایندگان خدا بر زمین دانسته و بتدریج مردم را به این موضوع رهنمون کردند که خارج از حوزه ی کلیسا و تعالیم آن رستگاری و سعادتی وجود ندارد و هر آنکس به این آموزه ی مهم شک کند خونش مباح می باشد. اعوان و انصار کلیسا برای مجاب نمودن مردم به پیروی از فرمایشات مقام پاپ ، از هر حربه ای استفاده می نمودند. برخی مواقع از ترفند اقتصادی استفاده نموده و با اندک پول بسیار ناچیزی که از سوی کلیساها با عنوان «تحفه ، تبرک و هدیه پاپ» بین طبقات فرو دست تقسیم نموده ، عنوان میشد که پیشوا و مقتدای ما پاپ بزرگ به فکر همه ی مردم است، سعی در ساختن جایگاهی ویژه و کاریزماتیک برای پاپ داشتند. گاهی اوقات با توزیع برگه های آمرزش بصورت رایگان در بین مردم فقیر که به مهر وموم مقام پاپ یا کاردینالهای برجسته رسیده بود به مردم القاء می نمودند که روحانیت اعظم همیشه و پیوسته بفکر مردم بوده و آنان را مورد لطف و عنایت خاص خود قرار می دهند . در قرون وسطی مبلغان رسمی مقام پاپ با برگزاری جلسات دعا و نیایش به عناوین و مناسبت های مختلف و طرح تئوری به هراس انداختن مردم از اینکه : اگر مردم به سخنان ما گوش فرا ندهند، به خدایی که ما میگوییم ایمان نیاورند، به جهان آخرتی که ما متولی آن هستیم اعتقاد نداشته باشند، سالیانه مبالغ پول سهم روحانیت کلیسا را ( با عنوان عشریه) پرداخت نکنند، اخلاقی که ما بیانگر آن هستیم که بر اساس رفتار پیامبرمان مسیح و حواریونش منطبق است عمل ننمایند، اعتقاد به معصومیت و خطا ناپذیری مقام پاپ نداشته و از او انتقاد کرده و شکی در رفتار و گفتارش نمایند ، و … ما شما را به دوزخ ابدی و عذاب الهی گرفتار می نماییم.

یکی از مهمترین دلایل روحانیت کلیسا و مبلغان وابسته در کنترل افراد ، اندیشمندان ، دگراندیشان، آزاداندیشان و… نه این بود که ؛ مبادا نقدی بر دین وارد شده و شریعت مورد تاملی نو قرار گرفته و اصلاحی بر دین و فقاهت وارد شود، چرا که در هر اقدام اصلاحی قصد آن نیست که پیروان یک نظام ، یا مکتب . یا یک دین از آن روی برتافته ، بلکه هدف آنست که پالایشی در آن نظام یا دین صورت پذیرفته ؛ خرافات و زواید کنار رفته و اصل آن چیز ناب تر و خا لصتر؛ با چهره ای زیباتر و کارآمدتر به همه عرضه گردد. پس دلایل مخالفت کلیسا و روحانیت وابسته به پاپ با اصلاحات و پروتست چه بود؟ با اصلاح و نوگرایی در دین چه بخشی از منافع کلیسا و روحانیت به خطر می افتاد که این همه موجبات خشم مقام پاپ و مبلغان وابسته را در بر می گرفت و موجب آن همه ایستادگی در مقابل آن می شد!؟ جالب آنست که بیشتر روحانیت کلیسا در بالاترین مقامات آن خود اذعان به گسترش خرافات و فساد بیش از حد تصور در دستگاه روحانیت و مقامات وابسته به آن را پذیرفته بودند.

قدرت اقتصادی ، تسلط بر منابع مالی و موسسات وابسته به دین ، جزء لاینفک ادیان بوده و دین مسیح جدای از این قانون نبود. بعنوان مثال یاران حضرت مسیح (حواریون) دوازده نفر بودند. هر کدام از کلیساها و روحانیت شهرهای مختلف اروپایی تمام تلاش خود را بکار می بردند تا به مردم بقبولانند که آرامگاه یکی از حواریون یا بخشی از وسایل متعلق به مسیح را در اختیار داشته تا مردم برای دیدن و زیارت این به اصطلاح اشیاء و مکان های مقدس ، به کلیسای آنان رفته ، برای شفا بخشی مبالغی پول نذر آنجا و متولیان آن نمایند. پس بی دلیل نبود که از دوازده حواری مسیح ، آرامگاه هجده نفر از آنان ! فقط در اسپانیا قرار داشت !؟ اکنون اگر کسی می خواست این آرامگاه ها را اصلاح یا نقد نماید متولیان رسمی دین و نمایندگان خدا بر زمین چه بر سر او می آوردند؟؟؟

ادامه در بخش چهارم

منابع:

علل گرایش به مادیگری – مرتضی مطهری

تاریخ سده های میانی – دنسکوی و آگیبالووا

تاریخ تمدن – ویل دورانت

Javadhoseini2009@gmail.com

جواد حسینی

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.