آئین پایانی جایزه منطقه ای داستان کوتاه و نکوداشت نویسنده ی کودک و نوجوان همشهری با اهدای نشان سیمرغ: «سیمرغ» نیشابور،  پرواز بر فراز ایران را نشانه گرفت

حمایت «فولاد خراسان» از منطقه ای شدن جایزه داستان کوتاه «سیمرغ»

بیان: سال بعد این جایزه در دو بخش نیشابور و ملی برگزار می شود

فروغ خراشادی- اختتامیه‌ی چهارمین جشنواره «جایزه داستان کوتاه سیمرغ» که این بار به صورت منطقه ای برگزار شده بود، با حضور داستان نویسان، هنرمندان و تنی چند از مدیران شهرستان برگزار شد.

شامگاه ۵شنبه چهارم بهمن ماه ۹۷ و همزمان با بازی فوتبال ایران- چین، آیین پایانی چهارمین جایزه داستان کوتاه سیمرغ در سالن شماره ۲ پردیس سینمایی شهر فیروزه سامان یافت و به رغم همزمانی با مسابقه‌ی یادشده، با استقبال خوبی روبه رو شد.

در این مراسم، ضمن اعلام برگزیدگان نهایی و اهدای جوایز  به ۸ بزرگسال و ۲ نوجوان، برای شخصیت ادبی- فرهنگی نویسنده ی سرشناس همشهری، جعفر توزنده جانی، نکوداشتی برگزار شد و با اهدای نشان سیمرغ از سوی انجمن داستان کوتاه، از یک عمر فعالیت وی در حوزه ی ادبیات کودک و نوجوان تقدیر شد.

همچنین از سوی  «فریدون عموزاده خلیلی» رئیس هیأت مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران، لوح تقدیری به این نویسنده‌ی نیشابوری تقدیم شد.

داوری این دوره از جایزه ادبی بر عهده سه داور کشوری، محمدجواد جزینی، نشاط داودی (داور نیشابوری جایزه داستان کوتاه) و مژگان مظفری بود که علاوه بر انتشار کتاب، برگزاری کلاس های داستان نویسی و داوری در چند جایزه معتبر ادبی را نیز در کارنامه دارند.

در این دوره همچنان که در فراخوان آمده بود، به نفر اول، «مونا بدیعی جوان» دو میلیون تومان، لوح تقدیر و تندیس سیمرغ، به نفر دوم، «شیما محمدزاده»، یک میلیون و پانصد هزار تومان، لوح تقدیر و تندیس سیمرغ و به نفر سوم، «مصطفی توفیقی»، یک میلیون تومان، لوح تقدیر و تندیس سیمرغ تعلق گرفت؛ گفتنی ست «پری خورجنّی» از مشهد، «کالــترا» از اسفراین و «لاله عباسی» از مشهد، نام داستان های حائز مقام اول تا سوم این جایزه است؛ در این دوره همچنین هفت اثر نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

به گزارش خبرنگار خیام نامه در نشست پایانی چهارمین دوره جایزه داستان کوتاه سیمرغ، از داستان های «راپُرت» اثر معصومه قدردان  از اسفراین،  «والران» اثر علی اصغر داوری از کاشمر، «آقای مرد هنوز همان جا ایستاده است» اثر سیده حدیث میرفیضی از نیشابور، «آواز شغال ها» اثر کیان درجزی از نیشابور، «تاج رز برای شاه بی سر» اثر سولماز اسعدی از نیشابور، « چای تلخ » اثر آریاناز برجی از نیشابور و «عقربه ساعت دویدنش را از سر می گیرد» اثر نگین محمدی از نیشابور تقدیر شد.

پیش از آئین اختتامیه، دو کارگاه تخصصی داستان کوتاه نیز در دو نوبت صبح و عصر سامان یافته بود که محمد جواد جزینی، مدرس نام آشنای عرصه ی داستان نویسی و داور این دوره جایزه داستان کوتاه سیمرغ، مباحث آموزشی و تکنیکی داستان کوتاه نویسی را با هنرجویان و داستان نویسان همشهری مطرح کرد.

در این آئین فرهنگی، سعید شیبانی، نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان، رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی و چهره های ادبی و فرهنگی نیشابور حضور به هم رساندند.

گفتنی است «شرکت مجتمع فولاد خراسان» امسال حامی مالی جایزه داستان کوتاه سیمرغ بوده و حمایت بزرگترین مجتمع صنعتی شرق کشور از این رویداد فرهنگی، کمک شایانی  به منطقه ای شدن جشنواره کرده بود.

در پایان این مراسم، زهره ابراهیمی، نایب رئیس انجمن ناشران زن ایران؛ و صاحب انتشارات مهرگل، که برای شرکت در این مراسم به نیشابور آمده بود، برای حمایت از جایزه داستان کوتاه سیمرغ، نسبت به چاپ و نشر آثار منتخب اعلام آمادگی کرد.

از شیر حمله خوش بود و از غزال رَم

در این آئین، غلامحسین علی ‌پور، رئیس اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور، به عنوان نماینده ی دولت از یک سو و کسی که دارای ریشه ی فرهنگی ست از دیگر سو،  به ایراد سخن پرداخت و ابراز داشت:  آقای بیان، نجیبانه و بدون حاشیه، با عِرقی که به زادگاه شان دارند، کار فرهنگی می کنند؛ متاسفانه حوزه ی فرهنگ ما دچار حواشی زیادی شده، جوری که گاه حاشیه بر متن غلبه کرده است و هیاهوهایی بی ثمر پر رنگ تر از خود ماجراست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان افزود: امروز می بینم و رصدکردم که این رویداد شناسنامه دار شده و در تقویم داستان کشور درج شده و افق بسیار درخشانی پیش روی ش هست.

علی پور افزود: به عنوان مسئولان فرهنگ و هنر بر خود وظیفه می دانیم هر گونه حمایتی که لازم باشد از این حرکت انجام دهیم؛ در همین راستا خواهش م از بخش خصوصی این است که مانند «شرکت فولاد خراسان» از این رویداد فرهنگی حمایت کنند و همین طور از بخش دولتی هم انتظار می رود به وظایفش عمل کند؛ چراکه ما هم وظیفه ای داریم که گفته اند: «از شیر حمله خوش بود و از غزال رَم»؛ چنان که از جناب بیان و همکارانشان بی توقعی خوش است و در عین حال از ما هم، حمایت خوش است!

شوقم را از مورد تقدیر قرار گفتن در زادگاه م، پنهان نمی کنم

از سال گذشته در آئین اختتامیه ی جایزه داستان کوتاه سیمرغ، بدعتی گذاشته شد که دارد رفته رفته به سنت بدل می شود؛ آئین نکوداشت مقام ادبی یکی از نویسندگان ابرشهر. و این بار قرعه ی فال به نام کودک نویس نیشابوری، جعفر توزنده جانی، افتاده بود. خالق داستان های «میهمانی دیوها» و «بهشت گمشده ی بابام» و چندین اثر دیگر، در این مراسم گفت: راست ش من برای کودکان می نویسم چون خودم کودک ام؛ از آغاز جلسه دوست داشتم هر چه زودتر نوبت به من برسد؛ شوق و ذوق زدگی ام را  پنهان نمی کنم که در شهر زادگاه م مورد تقدیر قرار می گیرم. دبیر و عضو هیأت‌مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران گفت: به قول یونگ «تربیت، هنر پنهان نگه داشتن احساسات است» اما ما نویسندگان کودک نمی توانیم احساسات مان را پنهان کنیم. این نویسنده ی نیشابوری افزود: گاهی به من می گویند «چقدر ساده ای!» اما من می گویم که«کودک ام»!

به احترام این نویسنده ی همشهری، مراسم پایانی و اهدای جوایز، به دست جعفر توزنده جانی انجام شد؛ پیشنهادی که از سوی داور اول مراسم، محمد جواد جزینی، مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت.

در کشور ما بر خلاف سایر کشورها، رسم نیست به جوایز ادبی توجه شود

مصطفی بیان در حاشیه ی این رویداد به «خیام نامه» گفت: جایزه داستان کوتاه سیمرغ، یک جایزه مستقل و خصوصی است که  هدف از برگزاری آن کشف، معرفی و حمایت از داستان نویسان و آثار برتر داستانی بوده است و در طول این چهار سال، توسط تعدادی از نویسندگان جوانِ نیشابور و با حمایت بخش خصوصی برگزار شده است.

وی افزود: در کشور ما، چندان رسم نیست به جوایز ادبی و همچنین تشکل‌ های مردم نهاد توجه شود در حالی‌ که رویدادهای ادبی در سایر کشورها از حمایت وسیع برخوردارند و بدون دخالت دولت برگزار می‌ شوند.

بیان ادامه داد: امروز، بعد از چهار سال می توانیم با قاطعیت و افتخار بگوییم که نیشابور، دارای یک جایزه معتبر ادبی است که با حمایت مردمی و تعدادی از جوانان این شهر برگزار می شود و قابلیت برگزاری در سطح ملی و حتی در سطح بین المللی را دارد؛ امیدواریم دوره ی بعدی را در سطح ملی و در دو بخش «ملی» و «نیشابور» برگزار کنیم که برای رسیدن به این هدف بزرگ، نیاز به حمایت گسترده ‌ی بخش خصوصی داریم.

وی درباره‌ی حمایت صنعت از فرهنگ و به ویژه داستان کوتاه سیمرغ بیان داشت: نیشابور با داشتن سه شهرک صنعتی خیام، عطار و بینالود ، و شرکت های بزرگ تولیدی ، به عنوان یکی از شهرهای بزرگ صنعتی در شرق کشور معرفی شده است و به قول لویی پاستور «تمدن، زاییده اقتصاد برتر نیست، در هنر و ادب هم باید متمدن و برتری داشت.» اما در این دوره هم مانند دوره های پیشین که با حمایت بخش خصوصی همراه بود، فراخوان «چهارمین جایزه داستان کوتاه سیمرغ» ، از اوایل پاییز امسال با حمایت های مادی و معنوی شرکت «مجتمع فولاد خراسان» آغاز شد و پس از اعلام فراخوان و انتشار آن در خبرگزاری های مکتوب و سایت های خبری و شبکه های مجازی، استقبال علاقه مندان به اوج خود رسید.

مدیر جایزه داستان کوتاه سیمرغ در خصوص شهرها و نفرات شرکت کننده در این دوره گفت: این جایزه در سطح استان های شرق کشور، خراسان های شمالی، رضوی و جنوبی و استان سیستان و بلوچستان برگزار شده است و در این دوره ۱۷۵ داستان نویس از ۲۰ شهر از استان های شرق کشور شرکت کردند که به ترتیب مشهد، نیشابور، شیروان و سبزوار بیشترین مشارکت را در این دوره داشته اند.

درباره‌ی نحوه ی داوری آثار از او پرسیدیم که وی ابراز داشت: برای رعایت عدالت در داوری های اولیه و نهایی، و نیز رفع هرگونه شائبه ای، آثار به شکل کُدبندی شده در اختیار داوران محترم قرار گرفت و تا هنگام اتمام داوری نهایی، هیچ کس از هویت نویسندگان آثار برتر جایزه، اطلاعی نداشت.

راه های نرفته و جهان های ناشناخته پیش روی داستان کوتاه ایران

داوران این دوره جایزه داستان کوتاه سیمرغ، در گفتگو با «خیام نامه» از برگزاری چنین جایزه  و رویدادی ابراز خشنودی کردند و بیان داشتند: داستان کوتاه در ایران عمر بلندی ندارد هر چند چهره های درخشان هم کم ندارد؛ داستان کوتاه هنوز راه های نرفته و جهان های ناشناخته و استعدادهای کشف نشده ی بسیاری دارد و برگزاری چنین جشنواره ها و جوایزی می تواند به کشف این استعداها منجر شود.

آن ها در ادامه گفتند: با این همه، کشف استعداد و برگزاری چنین رویدادی، هدف نهایی نیست و تنها بخشی از این فرایند است؛ آن چه مهم است، مهیا سازی زمینه های آموزشی و چاپ آثار منتخب است.

داوران این رویداد فرهنگی، در خصوص تکنیک و کیفیت آثار ارسالی به دبیرخانه و آثار متخب نیز ابراز داشتند: داستان ها از لحاظ ساختار قابل قبول بودند اما از لحاظ سوژه، تکراری و به صورت خاطره نویسی ارائه شده بودند؛ باید بدانیم که تکنیک نوشتن و حفظ ساختار صحیح داستان کوتاه در کنار خلاقیت می تواند به برجسته شدن یک اثر بیانجامد.

داوران چهارمین دوره جایزه داستان کوتاه سیمرغ برای نویسندگان شرق کشور یک پیشنهاد هم داشتند: در دوره های آتی به ترویج فرهنگ بومی، اقلیمی، گویشی و سبک زندگی اقوام شرقی بپردازید؛ بومی گرایی در داستان نویسی جواب می دهد.

 

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.