CNG  های پر دردسر نیشابور! حلقه مفقود تعامل شرکت نفت و اداره گاز با شهرداری

 

اشاره: مدیریت جایگاه های CNG  نیشابور: گاز پاک یا CNG که عرضه آن از ابتدای دولت نهم در نیشابور آغازشد، اکنون مورد استقبال جمع کثیری از مردم قرار گرفته است. صف های طولانی جایگاه های عرضه کننده CNG  از طرفی و نیز نابسامانی های خدمات آنها از سمتی دیگر مشکلات و نارضایتی های زیادی را به همراه داشته است. تعطیلی نازل ها، کاهش فشار در مقایسه با شهرستان های مجاور و چهره خدماتی نامناسب جایگاه ها از مشکلات عمده این بخش هستند.

رضا میرابی- در حال حاضر شش جایگاه تک منظوره CNG و سه جایگاه دو منظوره در محدوده شهری وجود دارد که در مجموع روزانه به طور متوسط ۳۶۰۰۰ متر مکعب گاز در این جایگاه ها به مردم عرضه می شود. این جایگاه ها در پایانه کفکدک، خیابان ارگ جنوبی ، انتهای خیابان ۲۲ بهمن شرقی، جنب پایانه اتوبوسرانی،ابتدای بلوار پژوهش در تقاطع بلوار فضل و حاشیه بلوار آزادگان قرار گرفته اند. با این وصف که صف های طولانی و مشکلات عرضه در این جایگاه ها بدل به یکی از مشکلات عمده رانندگان و گاه خود جایگاه داران شده است.

مدیر جایگاه های CNG  شهر نیشابور در باره مشکلات جایگاه های عرضه سوخت گاز می گوید: دراوایل دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد در سال ۸۴ ، طی هماهنگی با شهرداران، مقرر شد شهرداری زمین هایی در اختیار وزارت دفاع و شرکت نفت قرار دهد تا با اعطای تجهیزات مورد نیاز از سمت وزارت دفاع در این مناطق جایگاه CNG ساخته شود. نیشابور در زمان مذکور ۵ مکان را برای این منظورمعرفی کرد که هم اکنون در این مکان ها جایگاه CNG  در حال فعالیت است.

محمد رضا سبزواری در گفتگو با خیام نامه افزود: کارغیر کارشناسی که توسط دولت نهم انجام شد، باعث بروز مشکلاتی در زمینه فنّی جایگاه های CNG شده است. در آن زمان بدون انجام مطالعات کارشناسی تجهیزات به شهرداری ها تحویل داده شد و این مسئله اکنون مشکلات زیربنایی و عمده ای را به وجود آورده است. هم چنین باید توجه داشته باشیم که وظایف سوخت رسانی در شرح وظایف شهرداری نبود ولی این مسئولیت را بدون هیچ پیش زمینه ای به شهرداری تحمیل کردند.

این مقام آگاه در خصوص مقایسه تعداد جایگاه های نیشابور با سبزوار خاطر نشان کرد: در شهر سبزوار با جمعیتی تقریبا برابر با نیشابور، تنها ۴ جایگاه تک منظوره قرار دارد و به همین ترتیب میزان گاز مصرفی آنها پایین تر از نیشابور است.

کمبود جایگاه ها ، تعطیلی  مراکز CNG  و عدم استفاده از حداکثر امکانات و نازل های موجود و نیز کمبود اپراتور های پاسخگو در این اماکن ، روند سوخت رسانی را کند کرده و باعث ایجاد صف های طولانی در جایگاه های عرضه سوخت شده است.

دبیرستاد معاینه فنی شهرستان در این باره می گوید: استاندارد جمعیتی برای تعداد جایگاه های گاز تعریف نشده و همه بر اساس نیازسنجی و تعامل مسئولین شهری است. اما به نظر بنده تعداد موجود در نیشابور کم نیست. هر چند نیاز سنجی این مسئله مستقیما به عهده شرکت نفت است.

سبزواری با بیان این جمله که مردم نباید در صف گاز معطل شوند، اذعان کرد: در هر جایگاهی به طور استاندارد سه عدد دیسپنسر (۶ نازل ) قرار دارد اما به دلیل های گوناگون امکان استفاده از همه نازل ها میسّر نیست. ظرفیت کمپرسور های نصب شده در جایگاه ها متفاوت است که در برخی موارد بخاطر همین موضوع، توان نصب و استفاده از دیسپنسر سوم و ظرفیت حداکثری استاندارد جایگاه ها را نداریم. هم چنین در زمان اعطای تجهیزات به دلیل سو مدیریتی که صورت گرفته است از ۴ کمپرسور با برندهای مختلف استفاده شده است که این تعدد نوع، برطرف کردن مشکلات و نقص فنی دستگاه ها را مشکل کرده است.

وی تاکید کرد: در زمان تحریم قطعات با کیفیت مورد نیاز ما به کشور وارد نمی شد و قطعات چینی نیز از کیفیت های بسیار پایینی برخوردار بود. اما دردوران پسا برجام و با برداشته شدن تحریمها این وضع تا حدودی مرتفع شده است.

این مقام مسئول در شهرداری تصریح کرد: به طور استاندارد سه نفر به عنوان اپراتور در هر جایگاه باید حضور داشته باشند اما در نیشابور به دلیل کمبود نیرو نمی توانیم استاندارد وجود اپراتور ها را رعایت کرده و به همین علت در هرجایگاه ۲ اپراتور حضور دارند. و نیز در اندک مواردی که ۲ اپراتور در جایگاه ها وجود ندارند، تخلف صورت گرفته و ما برخورد می کنیم. مردم می توانند به ما مراجعه کنند و موضوع را به اطلاع ما برسانند. قطعا ما با عوامل خاطی برخورد می کنیم.

کمبود نیرو در جایگاه ها و هم چنین اهمال در انجام وظیفه ، امکان به وقوع پیوستن حادثه های ناگوار را قوت می بخشد.آیا ساختارفنّی مراکز CNG و تجهیزات ایمنی موجود توان مقابله با اتفاقات احتمالی را داراست؟

 

مدیر جایگاه های CNG  نیشابور در این خصوص اظهار کرد: وظیفه تمام اپراتور هاست که اقدامات ایمنی لازم را در جهت کاهش خطرات احتمالی انجام دهند. هر اپراتور موظف است که خود نازل را متصل کرده و درپایان سوخت گیری مراحل قطع نازل را اجرا کند. هم چنین در فرایند سوخت گیری لازم است که تمامی سرنشینان از خودرو پیاده شوند و درب صندوق عقب اتومبیل نیز باز باشد.در صورت بروز هرگونه بی احتیاطی و تخطی از قانون و سستی در کار توسط اپراتور ها، مردم می توانند مراتب اعتراض و شکایت خود را به ما اعلام نمایند. این اعتراض ها کاملا قابل پیگیری است.

سبزواری افزود: در جایگاه های CNG به دلیل وجود گاز در صورت رخ دادن حادثه، آتش سوزی وجود ندارد و عامل خطرناک، موج انفجار است که در این خصوص تمام تجهیزات به کاررفته در جایگاه ها مقاوم در برابر انفجار است. هم چنین در هر جایگاه بنا بر استاندارد ۱۳ کپسول آتش نشانی موجود است که هرسال به طور منظم شارژ می شود.

 

این در حالی است که بر اساس مشاهدات خبرنگار «خیام نامه» وضعیت نابه سامان خدمات ارائه شده در جایگاه های عرضه CNG، عدم وجود سالن های انتظار برای مسافرین درفصل سرما و نیز کم رنگ بودن نظارت های موجود به وضوح به چشم می خورد. هم چنین اختصاص نازل اختصاصی برای جانبازان گرامی و تاکسی های سطح شهر تعارض های فراوانی را به دنبال داشته است.

کارشناس فنی شهرداری پیرامون این مشکلات می گوید: نظارت های ما در مراکز سی ان اجی به میزان کافی است. اما سالن انتظار مسافر در جایگاه های CNG  در شرح وظایف شهرداری ها تعریف نشده است!

سبزواری متذکر شد: ما هیج دستور العملی از وزارت کشور مبنی بر تخصیص جایگاه یا نازل اختصاصی در جایگاه ها برای جانبازان محترم یا تاکسی ها نداریم و اقدامات صورت گرفته تعامل مجموعه شهرداری با بنیاد شهید و تاکسی رانی است. هم چنین تنها ملاک ما برای قبول جانبازان معزز ، برچسبی است که روی شیشه ماشین قرار می گیرد. در غیر این صورت از ارائه سوخت به جانبازان و ایثارگران عزیز در نازل های اختصاصی معذوریم.

تعامل دستگاه های ذی ربط در این حوزه بی شک راهگشای بسیاری از مشکلات خواهد بود. مساله ای که به نظر می رسد در حال حاضر خود چالشی اساسی شده است. شهرداری عرضه سوختی را بر عهده گرفته که وزارت نفت تامین کننده آن است و در عین حال از تعامل مناسب میان این دو ارگان خبری نیست.

مسئول نظارت بر جایگاه های سی ان جی در شهرداری تیشابوردر این باره اذعان می کند: از اداره گاز و شرکت نفت انتظار بیشتری داشتیم اما در مواردی عدم همکاری این دو ارگان، موانعی را به وجود آورد. برای مثال یکی از مشکلاتی که در تعطیلی ۲ ماهه جایگاه ۲۲ بهمن شرقی نقش داشت، مشکلی بود که ما با اداره گاز داشتیم. به دلیل استاندارد نبودن کنتور گاز در جایگاه، مبلغ گاز مصرفی، بیش از اندازه مصرف صادر می شد و اداره گاز نیز حاضر به پاسخگویی و قبول موضوع نبود. هم چنین شرکت نفت نیز تعامل مناسبی با ما نداشته و به دلیل عدم همکاری مناسب، ما در تعمیر این وسایل به مشکل خوردیم.

گفتنی است که در جریان تهیه گزارش به دلیل عدم حضور شهردار در شهرستان، امکان مصاحبه با وی فراهم نشد. امیدواریم در پیگیری های بعدی خیام نامه بتوانیم پاسخ پرسش های مردم را از ایشان جویا شویم.

به اشتراک بگذارید:


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *