حدود نیم میلیارد برای ساخت یک نماد چگونه تامین می شود

نجفی: شهرداری همکاری می کند نه تامین هزینه

آزاده مهدیار/ یکی از برنامه های گرامی داشت سالروز ورود امام رضا(ع) به نیشابور رونمایی از ماکت اِلِمان (نماد) «حدیث سلسله الذهب» بود، اِلمانی که گفته می شود به سازنده آن قول قراردادی بالغ بر ۴۶۰ میلیون تومانی داده شده است. اما این هزینه از کجا تامین خواهد شد و چه منابعی برای آن در نظر گرفته شده است؟ این طرح مصوب کدام نهاد فرهنگی است و این مبلغ چطور برآورد شده است؟ آیا وعده های پرداخت مبالغ از سوی نهادهای استانی و ملی در قالب قرارداد است یا قول مساعدت؟ و … ارزیابی ارزش ریالی آن چگونه و توسط چه کسانی صورت گرفته است یا به عبارت روشن تر، آیا دستمزد کار هنری و مواد کار و سایر هزینه ها بر اساس کارشناسی تا این اندازه خواهد بود؟ ضرورت ساخت این اثر و نیز نحوه انتخاب هنرمند سازنده با چه فرایندی صورت گرفته است؟

این ها مهم ترین ابهاماتی بود که از نخستین ساعات پس از انتشار خبر رونمایی از طرح اولیه، در میان شهروندان و در فضای مجازی و گفت و گوهای حقیقی مطرح شد. اما گویا طرح موضوع ساخت این نماد و رونمایی از ماکت آن به روال بسیاری از کارهای دیگر، آن قدر دفعتا و بدون طرح قبلی موضوع در برنامه های سالروز ورود حضرت رضا(ع) گنجاده شده بود که تقریبا برای یک هیچ یک پاسخی در جلسه ارایه نشد.

برخی شهروندان هم از این که در فضای فعلی که شهرداری در پرداختن به اولویت های مهمی مانند ساماندهی ورودی های شهر، بهسازی مبلمان شهری و زیباسازی و تامین آب فضای سبز و… به علت کمبود اعتبارات با چالش رو به روست و مطالبات کارگران و پیمانکاران به سختی تامین و پرداخت می شود، چنین سخاوتمندانه قرار است خاصه خرجی کند، زبان به اعتراض گشودند.

اما اصل ماجرا از این قرار بود که دهم تیر ماه، جلسه ای با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی در سالن شهید عابد فرمانداری به اتفاق مسئولان دستگاه‌ های اداری با دستور جلسه نشست مشترک با متولیان نهادهای فرهنگی شهرستان و بیان درخواست های فرهنگی برگزار شد.

در این نشست از اِلمان حدیث سلسله الذهب ساخته خوش نویس و تذهیب گر خراسانی، امیرشاهرخ فریوسفی، رونمایی شد، المانی که گفته شد با ۱۰ متر عرض و ۳ متر ارتفاع و یک متر قطر، به صورت فلزی و با هزینه ۴۶۰ میلیون تومان در یکی از ورودی های شهر و یا میادین آن ساخته خواهد شد.

در همان جلسه اعلام شد این کار با مشارکت شهرداری نیشابور و کمک ۸۰ میلیون تومانی معاونت «قرآن و عترت» وزارت کشور انجام خواهد شد و برای پرداخت مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان از سوی آستان قدس نیز رایزنی شده است.

بحث مشارکت شهرداری در ساخت این نماد در حالی مطرح می شود که اعضای شورا در این جلسه حاضر نبوده اند و برخی از آنان از اصل چنین تصمیمی اظهار بی اطلاعی می کردند. از جمله سخنگوی شورای شهر که در پاسخ به خبرنگار ما تصریح کرد که این موضوع را در لا به لای اخبار جلسه سالروز بزرگداشت شنیده است و تا کنون چنین بحثی در شورا مطرح نشده است.

رضا مهرداد اضافه کرد: شهرداری هم نمی تواند بدون اجازه شورا، در این شرایط طرف چنین قراردادی باشد و با پیگیری هایی که داشته ایم، مشخص شد که اساسا موضوع ورود شهرداری به تامین هزینه های آن بی اساس است.

وی ادامه داد: حدیث سلسله الذهب از افتخارات نیشابور به عنوان شهری است که بزرگ ترین سهم را در پردازش تمدن اسلامی داشته است ولی شهرداری و شورا بدون کارشناسی در موضوعات این چنینی وارد نمی شوند. ضمن این که باید ببینیم این کار چه اولویتی برای شهر و شهروندان دارد.

شهردار نیشابور نیز در این رابطه به «خیام نامه» توضیح داد: شهرداری نیشابور ضمن حمایت از طرح های هنری، در خصوص نماد حدیث سلسله الذهب به جهت ایجاد بستر اجرای این طرح صرفا با تخصیص «اعتبارات دولتی» آماده همکاری است.

علی نجفی افزود: شهرداری نیشابور صرفا در جریان کلیات طرح فوق بوده و اجرای طرح منوط به تخصیص عمده اعتبارات از سوی وزارت ارشاد است، آن چه که از شهرداری درخواست شده، همکاری جهت جانمایی و استقرار این طرح بعد از ساخت آن است که در این زمینه هم تاکنون هیچ بازدیدی از سوی کارشناسان شهرداری انجام نشده و هنوز مجوزی صادر نگردیده است.

وی اضافه کرد: بنا بر اعلام مدیران اداره ارشاد، نماد حدیث سلسله الذهب قرار است با «اعتبارات دولتی» ساخته شود و برای این موضوع رایزنی های لازم نیز صورت گرفته است.

به گفته وی، شهرداری نیشابور برای ساخت و نصب تندیس ها و نماد های شهری در نقاط مختلف شهر بر اساس برنامه مدون و از پیش تعیین شده و با اختصاص بودجه های معین اقدام می کند. اما برای اجرای این چنین طرح ها و نمادها نیز در صورتی که ردیف های اعتباری ملی داشته باشد، همکاری لازم را خواهد داشت.

از سوی دیگر، رئیس اداره ارشاد، که خود یکی از طرف های ماجرا بود و در معرفی اثر و سازنده آن نقش فعالی داشت، مورد پرسش خبرنگار ما قرار گرفت.

عباس کرخی در مورد نحوه تصویب طرح اظهار کرد: این طرح در وزارت خانه مصوب شده است.

اما این که سهم وزارت ارشاد از ساخت این نماد، تنها «تصویب» این طرح است، یا در تامین هزینه، کارشناسی در قیمت گذاری آن و… نیز مشارکت داشته مطلبی است که رییس اداره ارشاد به آن چنین پاسخ می دهد: معاونت قرآن و عترت وزارت طی نامه ای اختصاص مبلغ ۸۰ میلیون تومان را قول داده است. به عبارتی کرخی تایید می کند که وزارت ارشاد حدود یک ششم اعتبار مطرح شده را تقبل کرده است. این که آیا وزارت ارشاد بر اساس ارزیابی کارشناسی، این قیمت را برای کار در نظر گرفته یا تنها قصد مشارکت در هزینه را داشته موضوعی است که باید از وزارت خانه ارشاد پرسید. موضوعی که البته این ابهام را ایجاد می کند که وقتی وزارت ارشاد تنها ۸۰ میلیون تومان حاضر به مشارکت در این طرح می شود، ارزیابی هزینه ۴۶۰میلیون تومانی بر چه مبنایی بوده است؟

رییس اداره فرهنگ و ارشاد بدون اشاره به این موضوع، تلاش اداره متبوع خود را برای تامین مابقی هزینه تایید می کند. کر خی می گوید: به آستان قدس و شخص آقای رئیسی هم نامه نوشته ایم و پیگیر دریافت مبلغی از این نهاد هم هستیم، نمایندگان مردم در مجلس هم حتما پیگیر اختصاص باقی مبلغ خواهند بود و حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در مراسم رونمایی از این طرح موثر خواهد بود، شهرداری نیشابور هم قول مساعدت داده و «انشاءا…» با کمک همه بتوانیم این طرح را اجرا کنیم چرا که در کل شهرستان هیچ نمادی از این حدیث وجود ندارد.

همه مطلب را شاید بتوان در همین عبارات اخیر رییس ارشاد دریافت. طرحی ارایه شده، مبلغی (معلوم نیست با چه مبنایی) روی آن قیمت گذاشته شده و حضور نمایندگان مجلس و مراسم بزرگداشت ۱۰ تیر برای رونمایی آن (قرار دادن شهر در برابر عمل انجام شده؟!) غنیمت دانسته شده است و بقیه کار را هم طبق معمول «علی ا…» و به عهده «ان شاا…» موکول کرده اند.

«ان شاا…» هم روزی برسد که کار کارشناسی شده و برنامه ریزی جایی در قاموس مدیریت اتفاقات فرهنگی شهر ما پیدا کند!

 

به اشتراک بگذارید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *