«تیر خلاص» بر حیات گردشگری و اقتصاد نیشابور

در سایه غفلت و در صورت کم توجهی مسئولین؛

«تیر خلاص» بر حیات گردشگری و اقتصاد نیشابور

حذف نیشابور از مهم ترین شاهراه شرقی- غربی کشور

قطعه نخست آزادراه حرم تا حرم قطعه قم- گرمسار چهارشنبه ۶ اسفند ماه با حضور رییس جمهور به بهره برداری رسید تا شمارش معکوس برای وقوع فاجعه ای دیگر برای شهرمان آغاز شود.

آزادراه حرم ‌تا حرم (قم- تهران- مشهد) به طول تقریبی ۹۷۰ کیلومتر به منظور اتصال شرق کشور به شبکه آزاد راهی جنوب شرق و غرب طراحی شده است و نقش به سزایی در اتصال مراکز مهم شرق کشور به خصوص مشهد به مرکز کشور دارد و علاوه بر ایجاد ارتباط آسانتر میان مراکز اقتصادی غرب و شرق و مرکز کشور، تسهیل‌ کننده حرکت زائران و مسافران و گردشگران می باشد. این آزادراه در کریدور بین المللی حمل و نقل شرق به غرب و کریدور حمل و نقل اروپا، آسیا و قفقاز موسوم به کریدور حمل و نقل تراسیکا، قراردارد که موجب اتصال چهار استان قم، تهران، سمنان و خراسان رضوی می شود.

اما مسئله اینجاست که ظاهرا طرح ملی آزاد راه حرم تا حرم و طرح قطار برقی تهران-مشهد متأسفانه در سایه غفلت و یا کم توجهی مسئولین وقت و نمایندگان شهرمان، با نادیده گرفتن موقعیت شهر نیشابور و جایگاه فرهنگی، تاریخی و بین المللی این پایتخت کهن ایران و جهان اسلام طراحی شده و در تهیه آن علاوه بر مسائل اقتصادی و طول مسیر، به مسائل اجتماعی، گردشگری و تبعات آن توجهی نشده است.

این آزاد راه پس از عبور از بهترین نقطه شهر سبزوار صرفا از کویر جنوبی نیشابور عبور می کند. بر اساس نقشه ها این دو طرح (در طول قطعات ۷ و ۸) به صورت میانبر از ناحیه دیزباد پایین به ناحیه حسن آباد تغییر مسیر داده و از ۱۵ الی ۱۸ کیلومتری جنوب شهر نیشابور (حریم کال شور و تصفیه خانه فاضلاب فعلی) عبور می کنند. در حالی که حداکثر فاصله متداول آزادراه ها و خطوط راه آهن تا هر شهر مهم حداکثر ۵ کیلومتر است و شهرهای گرمسار، سمنان، دامغان شاهرود و سبزوار در حاشیه طرح آزادراه مذکور لحاظ شده اند.

بدیهی است این فاصله با شهر نیشابور موجب کاهش شدید تردد گردشگران و مسافران به نیشابور می شود و کمتر کسی خواهد بود که در مسیر تردد خود در شهرمان توقف کند. از سویی با احداث این آزاد راه، جاده کنونی تهران مشهد که از نیشابور می گذرد، مسیری فرعی و کم تردد خواهد بود و بدین گونه ابرشهر فرهنگ و دانش ایران در حاشیه و بن بست قرار می گیرد و به تعبیر فرماندار جدید شهرمان با این اقدام نیشابور این مهد تمدن عظیم و ارزشمند کشورمان به انزوا رفته و دیگر در معرض معرفی و بازدید مسافران نخواهد بود.

نیشابور با برخورداری از طبیعت و و ویژگی های منحصر به فرد در شرق کشور و سرشار از امکان تاریخی، طبیعی، ییلاقی و گردشگری در حالی از شاهراه حمل و نقل مشهد تهران و مهم ترین کریدور شرقی- غربی کشوربه حاشیه می رود که در صورت وقوع این امر، تمامی اقدامات و تلاش های صورت گرفته یا در دست برنامه ریزی برای توسعه گردشگری، صنعت و حتی اقتصاد آن با خطری جدی مواجه خواهد شد و این مسئله در حوزه گردشگری به فاجعه ای جدی برای شهرمان بدل می شود. البته این روزها سود سرشار و تأثیر بی نظیر تورسیم و مسافر در اقتصاد و پویایی شهرها بر کسی پوشیده نیست ولی گویا تا کنون مسئولان شهرمان از این امر غافل مانده اند. امید است فرماندار دلسوز و توانمند نیشابور و مسئولین و تصمیم گیرندگان حداکثرتلاش خود را برای پیشگیری از این فاجعه عظیم برای شهرمان به کار گیرند تا شهری که از حمله تاتار و مغول و زلزله های ویرانگر و سوء مدیریت ها بارها زخم خورده، حال که دوباره جان تازه ای گرفته، این بار از کم توجهی ها صدمه نبیند.

نویسنده :احسان سلیمانی

به اشتراک بگذارید:


دیدگاه برای “«تیر خلاص» بر حیات گردشگری و اقتصاد نیشابور

  1. ضمن تشکر از خیام نامه عزیز که مسایل حیاتی نیشابور را به صورت منظم پیگیر میباشید .
    خبری خوش چند روز پیش با پیگیری فرزند رشید نیشابور جناب دکتر مظفری به گوش رسید که آزاد راه حرم تا حرم اصلاح شده است
    امروز (۱۳۹۴/۰۳/۱۸) نیز در جلسه ای که در محل فرمانداری نیشابور با حضور دکتر آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی ، دکتر رشیدیان استاندار محترم خراسان رضوی و همچنین دکتر مظفری برگزار گردید اصلاحیه آزاد راه انجام شده و ان شاالله این پروژه از مسیر نیشابور عبور خواهد کرد.

    جا دارد از تمامی مسولینی که پیگیری در این امر مهم انجام دادند تشکر شود خصوصا جناب دکتر مظفری که انصافا با رایزنی ایشان حیات نیشابور که در معرض خطر نابودی بود نجات یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *